Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ziek worden van vitaminepillen?

Sinds een week ben ik gestopt met slikken van multivitaminepillen en al mijn klachten zijn verdwenen zoals trillerigheid, opgejaagd gevoel etc.
Zijn de syntetische pillen de oorzaak geweest?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Amadea
6 jaar geleden
Ben je gelijkertijd soms ook gestopt met energiedrankjes, koffie, en/of cola?
Ritsuka
6 jaar geleden
Soms reageer je raar op iets er in.
SentWierda
6 jaar geleden
De gevolgen van verkeerd gebruik van vitaminepillen kunnen groot zijn. Sven Kramer is een winter uitgeschakeld geweest door teveel B6 pillen. Zogenoemde B6-intoxicatie. Google: Vitaminepil B6 Sven Kramer en lees het Volkskrant artikel van 14 november 2015.
Cryofiel
6 jaar geleden
Klopt helemaal. Niet alleen voor vitaminen, maar ook voor mineralen. Goede kans dat je al die tijd bezig bent geweest met het aanvullen van een niet-bestaand tekort. Dat kan behoorlijk schadelijk zijn. Maar het is ook mogelijk dat je overgevoelig bent voor een hulpstof, vulmiddel of bindmiddel in deze vitaminepillen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gebruikte multi-vitaminen, vitamine B(hoge dosering) en vitamine C van een bekende drogist.
Verder gebruik ik geen energiedrankjes, koffie etc.
Ritsuka
6 jaar geleden
wie heeft je deze supplementen voorgeschreven? heb je een gemeten tekort?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben er zelf mee begonnen en al Jaren. Dit omdat ik veel stress heb en veel sport.
Ritsuka
6 jaar geleden
dan lijkt het mij handiger om te werken aan de oorzaak (je stress en vele sporten).
Nu ben je pillen aan het slikken als pleister, terwijl dit niet nodig zal zijn als je werkt aan de oorzaak van je problemen. Zorg voor stressvermindering, en voldoende rust en slaap.
Cryofiel
6 jaar geleden
Je slikt nu dus iets dat niet is toegesneden op jouw situatie en jouw behoeften. Je weet vrijwel zeker dat jouw pillen dingen bevatten die je niet nodig hebt. Je neemt dus het risico op een overdosis - met alle mogelijke gevolgen daarvan. Ook weet je niet of de door jou gekozen pillen wel die dingen bevatten waaraan je *wel* behoefte hebt. En zelfs als die dingen al in deze pillen zitten, weet je nooit of je wel de juiste hoeveelheid gebruikt. Misschien heb je, ook met de pillen, nog steeds een tekort. En misschien zet je een tekort om in een overdosis. Vergelijk het met het volgende voorbeeld:
--  De auto rijdt niet meer lekker.
--  Ik DENK dat één band te zacht is.
--  Maar eigenlijk weet ik dat niet zeker.
--  Misschien is de band wel te hard...
--  Misschien ligt het wel aan de schokdempers...
--  Toch die band maar wat oppompen...
--  Hoeveel lucht doe ik er bij...?
--  Och, ik gok wel iets.
--  O ja, ik vul ook de olie bij.
--  Ook al weet ik niet of dat nodig is.
--  Misschien heb ik nu wel te veel olie...?
--  Ik zet er ook een antenneversterker bij.
--  Altijd goed voor de radio, toch?
--  Ook al functioneert de radio prima.
--  Misschien blaas ik de radio nu op...
--  ... enzovoort ... Goed, ik trek de zaak in het belachelijke. Maar snap je welke boodschap ik je mee wil geven? Je bent als een blinde schutter die met een breed schot hagel schiet, in de hoop iets te raken - terwijl je niet eens weet of dat "iets" wel bestaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even bekeken wat ik aan B vitamines heb binnen gekregen
Tussen 626 en 9091 % adh.
Daarbij ook nog eens multi vitaminepillen 2x daags.
Achteraf erg dom natuurlijk.
Alle klachten zijn verdwenen.
Zou veel meer voor gewaarschuwd moeten worden. Je ziet steeds meer reclame over extra(gezonde) toegevoegde vitaminen en pilletjes.
In feite is het vaak nog slecht ook(synthetisch). Ik was er behoorlijk door beperkt(lees beroerd).
Cryofiel
6 jaar geleden
Dat het synthetisch is, is het probleem niet. Dat maakt niet uit, er is geen verschil tussen bijvoorbeeld synthetisch vitamine C en natuurlijk vitamine C. Het probleem zal veeleer liggen in de gigantische hoeveelheden die je nam. Goed dat je bent gestopt. Ik hoop dat veel mensen deze vraag en de reacties lezen. De commercie maakt helaas veel te veel reclame en stimuleert daarmee onverantwoord vitaminegebruik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Jazeker.
Google: Vitaminepil B6 Sven Kramer. En lees dan het Volkskrant artikel van 14 november 2015 over Sven Kramer. Hij was een hele winter uitgeschakeld door teveel B6 pillen, met als gevolg een beenblessure.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Goed voorbeeld!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding