Hoe kan het dat mijn huid de pijnstillende pleisters afstoot?

IK heb van mijn huisarts en reumatoloog Fentanyl pleisters gekregen die je drie dagen op je huid kunt laten zitten en ieder uur 25 microgram morfine afgegeven naar de bloedbaan. Maar de pleisters blijven niet zitten. Ik heb de gebruiksaanwijzing goed gelezen, de apotheek gebeld (weet ook niet hoe dit kan) maar bij mij liggen de pleisters er binnen een halve dag af. Nu van alles geprobeerd met pleisters en gazen er overheen en werd vanmorgen wakker zonder pleisters. Wie heeft deze ervaring ook en heeft misschien een goede tip? Want als ze erop zitten werken ze wel erg goed! Ik word er een beetje moedeloos, (zeg maar rustig verdrietig) van, en als je dan iets vindt wat wél werkt qua pijn maar niet qua gebruik....
Zie link: http://www.consumed.nl/medicijnen/7032/Fentanyl_pleisters_generiek

Toegevoegd na 12 minuten:
Heb er ook al Tegaderm pleisters overheen geplakt en zelfs die plakken niet zo als het hoort...

Toegevoegd na 32 minuten:
NB: Ik heb geen droge huid. Dus ook geen schilfers. Ik heb ook geen vette huid maar normale huis. Normaal gebruik ik dagelijks de crémes van Rituals maar vanaf dat ik deze pleisters voorgeschreven kreeg heb ik dit juist hierom niet meer gebruikt omdat ik weet dat pleisters niet op vettigheid blijven zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah,veel sterkte pinkie! Hoop dat je snel de oplossing krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Cindy, ik hoop het ook... En dan nog een oplossing vinden zodat ik normaal kan douchen zonder zakken om mijn armen etc, hihi...

Het beste antwoord

* Breng de pleister aan op een droge niet geïrriteerde of bestraalde huid van het bovenlichaam of de bovenarm. Iedere keer op een andere plaats.
* De pleister mag niet worden geknipt.
* Let erop dat de plaats waarop de pleister zit niet te warm wordt (niet boven de 40 graden Celsius). Door warmte wordt de werkzame stof namelijk sneller afgegeven dan normaal, waardoor meer bijwerkingen kunnen optreden.
* Gebruik geen lotion of crème op de plaats waar u de pleister gaat plakken. Vet laat de pleister eraf vallen. Als pleisters er toch steeds afvallen kunt u er eventueel een Tegaderm pleister overheen plakken en goed aandrukken. Vraag uw apotheek om advies.

Toegevoegd na 37 minuten:
In de tweede link allemaal lotgenoten met hetzelfde probleem.
Heb je al eens de plek op je huid gereinigd met alcohol voor aanbrengen van de pleister?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik heb dit allemaal al gedaan, maar zelfs met tegaderm blijven de pleisters geen drie dagen zitten. En ze zeggen dat je ermee kunt douchen! Nou, sorry maar dan ben ik zeker weer een uitzonderlijk geval zoals gewoonlijk.... Iig bedankt voor je uitgebreide antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, dat heb ik ook steeds gedaan nadat ze er af vielen, met alcohol afnemen, even laten drogen en erop maar ook dat werkt niet. Bij de apotheek zeggen ze dat ze dit nog nooit hebben gehoord! Ben ik dan weer als enige een uitzondering....? Pfff, schijn op alles een uitzondering te zijn lijkt het wel tegenwoordig... Iig bedankt weer voor het meedenken... !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (4)

Lieve Pinkie,

Kun je ze niet met leukoplast helemaal rondom vastmaken?
En zorg ervoor dat de huid onder de pleister helemaal vetvrij is!
Dus geen creme en dergelijke daar smeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer je huid goed te ontvetten, dus ook geen huidcreme/bodylotion gebruiken van te voren. Vaak helpt dit afdoende. Mocht dit niet werken, vraag dan aan je huisarts of je een recept voor huidfolie kan krijgen. Dit is eigenlijk een verbandmateriaal dat uit plakfolie bestaat. Dit plakt vele malen beter, ademd en rekt met de huid mee. het is trouwens haast niet te zien als het eenmaal is aangebracht. bij ons in het verpleeghuis gebruiken wij het merk: Kliniderm Xtrata.

Toegevoegd na 4 minuten:
bovenstaande heb je dus al geprobeerd. heb je dan misschien een erg droge huid? op huidschilfers plakt een fentanylpleister ook niet goed. kun je daar wat meer over vertellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinkie,het klinkt misschien gek maar misschien kun je de pleister op je billen plakken. Telkens als je erop gaat zitten druk je 'm weer aan. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich niet zo'n heel gek idee, had er zelf ook aan gedacht maar aangezien ik nogal een zwakke blaas heb en dus de broek er vaak langs moet... Nou, ja, klinkt allemaal een beetje raar zo dit antwoord maar er staat ook in de bijsluiter dat de pleister op het bovenste gedeelte van de romp geplakt moet worden.. Iig wel bedankt voor het meedenken, +1
Verband eromheen wikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh, nou, en dan, met douchen? Hij moet tegen water kunnen en drie dagen op blijven zitten. Als ie al niet eens blijft zitten zonder te hebben gedouched dan lijkt dat me geen goed teken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef alleen maar een oplossing zodat ie blijft zitten. Met douchen moet je je even aan de situatie aanpassen. Dus zorgen dat die arm niet nat wordt. Bv haar wassen onder de kraan.
Heb je de fabrikant al gevraagd hoe het kan.
Mss is deze partij niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat begreep ik ook wel. Het is alleen zo dat het mij erom gaat dat de pleisters geen van allen plakken, ook een doosje uit een andere apotheek. Maar ik zal voor de zekerheid de fabrikant eens bellen! Bedankt!