Wat doet een tandarts als hij geen goed werk heeft geleverd met de factuur?

Stel, je laat een kies vullen. Tandarts stuurt factuur naar verzekeraar. De vulling valt uit de kies. Je moet dus terug en tandarts repareert e.e.a.. Declareert hij dit dan opnieuw bij de verzekeraar? Dat zou volgens mij niet juist zijn omdat hij ondeugdelijk werk heeft geleverd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb een dergelijk probleem gehad. De tandarts heeft toen wel het consult gerekend, maar heeft toen geen andere kosten gefactureerd.

Ook mijn tandarts stuurt de rekening naar mij en niet naar de verzekeraar. Dit is met de huidige zorgverzekering m.i. ook logisch. Heel veel mensen hebben gekozen voor een lage premie met dus weinig aanvullende verzekering.
Door zelf de facturen goed te controleren en niet alles zonder meer te betalen, kun je soms ook geld besparen. Een tandarts moet, net als een timmerman, loodgieter e.d. ook deugdelijk werk leveren en is verantwoordelijk voor eventuele gebreken.

Ook de verzekeraar kijkt naar de facturen. De kiezen hebben allemaal een bepaald nummer. Als er meerdere malen een kroon of een vulling voor één en dezelfde kies gedeclareerd wordt binnen een bepaalde tijd dan kan de tandarts daar verantwoording over moeten afleggen. Zeker als een tandarts zijn rekeningen direct bij de zorgverzekering declareert, zouden ze anders makkelijk kunnen frauderen. En ook al zijn hopelijk de meeste tandartsen eerlijk, zullen er ook heus wel tandartsen bij zitten die dit zullen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de verzekering goed oplet, dan zullen ze dat zelf kunnen constateren.
Verzekeringen zijn namelijk erg goed in het geld innen en minder goed in uitkeren.

Ik laat de tandartsrekeningen altijd bij mijzelf thuis komen, controleer deze, betaal ze en stuur ze dan door naar de zorgverzekeraar.
Op die manier heb ik de verzekering ook ooit geld uitgespaard, er stond op de rekening dat ze tandsteen verwijdert hadden, wat absoluut onmogelijk was omdat ik een half uur voor de tandartsafspraak bij de mondhygienist gezeten had, waar ze in een sessie van bijna een half uur, als mijn tandsteen verwijdert hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
htt
p://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=16544

hier kun je terecht voor vraag en antwoord

deskundige geven je antwoord