Hoe kan je je afscheiding vermijden?

Ik ben al ongeveer een jaar geleden voor het eerst ongesteld geworden, maar ik heb ontzettend veel last van vaginale afscheiding. Dat is ontzettend irritant en vervelend, want daardoor ga ik me onzeker voelen... Kan iemand mij een tip geven over hoe je dat kunt vermijden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
wat voor geur en structuur heeft de afscheiding?
een beetje afscheiding is normaal, meestal wittig of beetje gelig van kleur, met bijna geen geur.
Als het echt korrelig/brokkelig is en sterk ruikt, kan je een schimmelinfectie hebben.
Wat voor ondergoed draag je?
Gebruik je inlegkruisjes?
Hoe reinig je jezelf in die regio en hoe vaak in de week?

Antwoorden (2)

Hoi, wat vervelend voor je. Als je je vagina wast met zeep, kan dat de oorzaak zijn: alleen water gebruiken! Als dat het niet is, kun je het beste naar de huisarts gaan (als je dat eng vindt samen met een zus of vriendin?). Die gaat ook vragen of je al seks hebt gehad (het kan namelijk ook komen door een seksueel overdraagbare aandoening (SOA), dan moet je zeker naar de dokter, want een onbehandelde SOA kan je vruchtbaarheid verminderen: dat wil zeggen dat je dan later geen kinderen kunt krijgen als je ze wil...). Veel succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je kunt het niet helemaal vermijden. Het hoort bij het vrouw-zijn. Als je afscheiding gewoon witachtig of (bijna) doorzichtig is en niet sterk ruikt (bijvoorbeeld naar gist of naar rotte vis) dan hebben we het over gewone afscheiding en dat is gewoon iets waar elke vrouw wel eens last van heeft. Vooral rondom je eisprong heb je vaak meer afscheiding. En sommige vrouwen hebben het altijd. De één heeft het gewoon (veel) meer dan de ander.

Als je afscheiding ineens verandert van kleur of geur of samengaat met erge jeuk, dan zou je een schimmelinfectie kunnen hebben (of eventueel een bacteriële, maar dat is minder waarschijnlijk). Een infectie is prima te behandelen, vraag je huisarts dan om advies.

Zorg verder gewoon voor een goede hygiëne: was je vulva met alleen water (geen zeep!) en reinig ook altijd even tussen je schaamlippen (niet in de vagina, maar gewoon tussen je lippen). Doe regelmatig schoon ondergoed aan en kies voor ademende materialen om broeien te voorkomen. Als het heel erg is, kun je inlegkruisjes gebruiken.

Ik ben zo'n vrouw met altijd vrij veel afscheiding en ik gebruik dagelijks zeker twee of drie inlegkruisjes. Ik gebruik wel de stoffen, wasbare variant trouwens: dat is een stuk vriendelijker voor je huid, voor het milieu en uiteindelijk ook voor je portemonnee. Er wordt wel eens beweerd dat afscheiding toe zou nemen door het gebruik van wegwerpinlegkruisjes. Dat is nooit bewezen, maar het broeit absoluut een stuk meer dan gewoon katoen. Je zou dus kunnen proberen of het iets uitmaakt. En ik weet dat er ook vrouwen zullen komen die zeggen dat je beter géén inlegkruisjes kunt gebruiken, maar voor sommige vrouwen is dat gewoon geen optie. Inlegkruisjes zijn in dat geval een goede, hygiënische en vooral praktische optie. Dagelijks broeken wassen is dat niet. Daarbij broeit een schoon, stoffen inlegkruisje minder dan een continu vochtige onderbroek tegen je huid.