Wat u WEL moet doen bij brandwonden:

Laat het slachtoffer altijd de kleding aanhouden.
Spoel de brandwonden voorzichtig tien tot vijftien minuten af met zacht stromend lauw(!) water.
Laat het water nooit rechtstreeks op de wond terecht komen, maar eroverheen stromen.
Dek de brandwond steriel af met een gaasje of een schone theedoek.
Waarschuw bij grote en diepe verbrandingen een arts

Wat u NIET moet doen bij brandwonden:

Trek de kleding nooit los, laat het slachtoffer de kleding aanhouden.
Smeer geen zalf of crème op de brandwond.
Raak de wond niet aan.
Behandel de brandwonden nooit met koud water.
Verwaarlozen en laten vervuilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het ligt er natuurlijk aan of het om 1e, 2e of 3e graads brandwonden gaat. Bij 1e en 2e graads kun je het beste de verbrande huid 10 minuten onder lauw ( dus niet te koud! ) stromend water houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste gelijk onder een lauwe kraan afkoelen. Het hangt een beetje van de graad van verbranding af, maar de meeste mensen koelen veel te kort. Minstens 10 minuten bij een eerstegraads verbranding. Daarna wat brandzalf opsmeren ter verdere verkoeling.

Bij tweede of derdegraadsverbrandingen na het afkoelen direct naar de eerste hulp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn eerste-, tweede- en derdegraads brandwonden. Het verschil daartussen heeft te maken met de mate waarin de huid verbrand is: oppervlakkig of diep. In het laatste geval
zijn ook de zenuwen vernietigd.

Overigens is de ernst van de verwonding niet alleen afhankelijk van de graad: ook de verbrande oppervlakte speelt een rol. Hoe groter die is, hoe ernstiger de wond. Een lichte brandwond kun je zelf verzorgen; bel bij een zeer ernstige wond altijd een arts of 112.

Op deze site alle eerste hulp info
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De echte aloe vera gel. zonder toevoegingen, er is voor mij niets beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien mogelijk meteen afkoelen met LAUW water.

Zelf magnetiseer ik zo`n wond.
De pijn verdwijnt dan meteen, en de wond geneest sneller en mooier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pijn van brandwonden weghalen doe ik in voorkomende gevallen met een beetje stremsel. En dat werkt echt fantastisch.
Stremsel is naast melk een bestanddeel om zelf kaas te maken. Het is doorgaans te koop bij winkels die producten verkopen om zelf wijnen bier enz en dus ook kaas te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of tandpasta, dat helpt ook en heb je altijd in huis
Allereerst goed koelen natuurlijk en als het een kleiner wondje is, kun je er Calandulanzalf of emulsie van VSM opsmeren... Óf boter, dat haalt de hitte uit de wond...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan hoe erg de brandwond is, koelen met water is altijd een goede optie, als de brandwond niet te erg is Betadine zalf er op smeren en/of afdekken met Biogaze (beiden bij de drogist te koop)
BIJ TWIJFEL ALTIJD EEN ARTS RAADPLEGEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij roodheid en blaren HONING op de wond smeren, dit is de geheime component in brandzalf die door iemand gedemonstreed werd tijdens een TV programma nadat hij beide benen met kokend water overgoot.
Het enen been kreeg de koud water behandeling, de ander zijn zalf op basis van honing, de verschillen waren dramatisch.
Deze man was dus bereid met een zeer pijnlijke proef de superioriteit van deze honingzalf versus koel water te bewijzen.
Zonder trucage werd dit programma op een der Nederlands netten uitgezonden, ongeveer 20-30 jaar geleden
Zelf heb ik uitgezocht dat honing de geheime component was, het werkt waarschijnlijk door inhibine, wat sterk genezende eigenschappen heeft.
Bij OPEN brandwonden en ernstiger brandwonden echter NIET zelf bezig gaan op direct koud water na. Direct ook de arts inschakelen, desnoods via 112.