hoeveel procent van de verkeersongevallen is te wijten asn lage bloedsuikers van mensen met diabetes?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is niet mogelijk om hier een antwoord op te geven als we naar de gegevens kijken die beschikbaar zijn over Nederland. Er zijn wel wat onderzoeken uit de VS of Canada beschikbaar, maar volgens het CBR zijn die niet erg valide (zie de 1e bronvermelding, onder kopje 3.2).

Zelf stuitte ik op een onderzoek uit Noorwegen, waaruit je zou kunnen opmaken dat bij iets minder dan 1% (183) van het totale aantal ongevallen (20494) suikerpatiënten betrokken waren die géén medicijnen slikten en daarnaast ging het bij iets méér dan 1% om suikerpatiënten die wél medicijnen gebruikten (zie de 2e bronvermelding). Samen is dat dus ongeveer 2%.

Toegevoegd na 2 uur:
Hiermee bedoel ik dus niet te zeggen dat er ook daadwerkelijk een correlatie is. Met de frase 'je zou kunnen opmaken' appelleer ik vooral aan de behoefte van de vraagsteller naar percentages. Het is juist een percentage dat zelfs nog minder dan representatief is. Als er een correlatie tussen diabetes en ongelukken zou bestaan, zou dit percentage vele malen groter 5% moeten zijn, omdat dat percentage het totale aantal diabetici in Nederland vertegenwoordigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lage bloedsuikers bij diabetes ontstaan als bijwerking van de medicatie. De diabetes zelf geeft juist een verhoogde suikerspiegel. Als een diabeet die geen medicatie gebruikt betrokken is bij een ongeluk dan is zijn bloedsuiker dus juist niet verlaagd, mogelijk wél verhoogd.
Ook bij de tweede groep, de diabeten die wel medicatie gebruiken, kan je er niet meteen vanuit gaan dat een ongeluk waarbij zo'n persoon betrokken is samenhangt met een verlaagd bloedsuiker. Verreweg de meeste diabeten zijn immers prima ingesteld op hun medicatie waarbij lage bloedsuikers niet voorkomen. Diabeten die medicatie gebruiken kunnen natuurlijk ook bij een ongeluk betrokken zijn dat niets met de diabetes/ hun bloedsuiker van doen heeft. Het juiste antwoord geef je dus in je eerste elf woorden. Afgaande op de rest van de cijfers die je noemt zal het aantal hooguit op 'iets meer dan 1%' liggen, maar ik denk (zonder dat hard te kunnen onderbouwen) ruim daaronder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, ik geef alleen aan dat ik op dit onderzoek stuitte en dat je hier e.e.a. zou kunnen opmaken. De vraagsteller zal misschien cijfers willen zien om zich een beeld te vormen. Stel dat het aantal diabetici significant hoog was geweest in dit onderzoek, zou het een basis voor de gedachte kunnen zijn dat er een correlatie is tussen het ongeluk en het feit dat het slachtoffer diabetes heeft. Je vult inderdaad goed aan dat het maar zeer de vraag is of diabetes de directe oorzaak van het ongeluk is. Het lage cijfer voedt inderdaad de indruk dat het op louter toeval berust en dat het eerder richting de 0% zal gaan dan naar de 1% als het de verwijtbaarheid betreft. Het percentage diabetici in onze maatschappij is circa 5%, dus dat maakt het percentage dat betrokken is bij een ongeluk sowieso bizar laag. http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/endocriene-voedings-en-stofwisselingsziekten-en-immuniteitsstoornissen/diabetes-mellitus/omvang/