Bestaat er ook goede voeding voor je hersenen?

Dus specifiek wat voor een goede gezonde werking voor je hersenen zorgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige wat je hersens willen is suiker. Veel suiker. De hersenen consumeren 20% van de benodigde energie en die energie moet uit de verbranding van glucose (suiker) komen.

Het is erg ongezond om dat in pure vorm te slikken, maar als je gewoon afwisselend eet kunnen alle koolhydraten en vetten uit de voeding omgezet worden in suikers en in de hersenen voor energie zorgen.

Daarnaast zijn er een aantal B vitamines betrokken bij de goede werking van het zenuwstelsel en het maken van neurotransmitters (dat zijn signaalstoffen). Als je gevarieerd eet met voldoende groente en fruit krijg je voldoende vitamines binnen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Andere zaken, zoals een goede doorbloeding zijn meer randvoorwaarden om voldoende zuurstof en suiker aan te voeren en koolstofdioxide af te voeren.

Vitamines en mineralen zijn betrokken bij het hele proces. De vitamines en mineralen die in ieder geval betrokken in zenuwweefsel zijn:

Vitamine B1
Vitamine B2
Vitamine B3
Vitamine B5
Vitamine B6
Vitamine B12
Vitamine E (als antioxidant)
Calcium
Magnesium
Chroom
Zink
Koper
Taurine
Tyrosine
Tryptofaan
Glutamine

Leuk artikel over Vitamine E en hersenen:

http://www.ergogenics.org/e10.html

Verder in de bijlage nog links over vitamines en voeding.

Toegevoegd na 20 minuten:
[ NB. Suiker in pure vorm is niet goed omdat het voor een piek zorgt. Als de suiker langzaam uit koolhydraten vrij komt, zorgt dat voor een constantere stroom.]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Voldoende en gezond eten schijnt genoeg hersenvoeding te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat voeding die arm is aan verzadigde vetzuren en rijk aan groenten, fruit en vis beantwoordt aan de noodzakelijke behoeften van de hersenen.
In het bijzonder: Suikers,Aminozuren,vetzuren,Vitaminen en Mineralen.

Het is een hele lap tekst die alles uitlegt,de gehele tekst kan je hier lezen:

http://www.isodisnatura.nl/nutrition_-_article.htm?ID=24
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritisch over lastige vragen nadenken.

Lastige puzzels oplossen.

Complexe muziek schijnt ook het functioneren van je hersenen te bevorderen.

Ik begrijp dat je voedsel bedoelde, maar dit voed je brein ook.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze theorie wordt ook gebruikt in bijvoorbeeld Braintraining spellen. Er is net een onderzoek gedaan en gepubliceerd dat het doen van hersengymnastiek geen invloed heeft op betere hersenprestaties. Op 21 April heeft de BBC hier een uitzending over gedaan. Ik weet niet of het onderzoek echt goed wetenschappelijk is uitgevoerd, maar een schokkende conclusie is het wel. http://www.kijk.nl/nieuws/onderzoek-braintraining-werkt-niet/
een goede bloedsdoorloop is gezond voor de hersenen zo ook genoeg rust, deze voeding kan bestaan uit een goed dag en nacht ritme en voldoende beweging icm met gezonde voeding, ook alcohol in gezonde mate kan de bloedsdoorloop positief beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens. Toch is alcohol een stof die juist heel negatief de hersenen beïnvloed, ook al kijken "wij" daar heel anders tegenaan ;o)
Brain trainer. Is helemaal goed :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het allerbelangrijkste voor je hersenen is de brandstof die ze in staat stelt om te functioneren en de bouwstenen die met name voor je hersenen onmisbaar zijn: goede cholesterol en omega-3 vetzuren.

Die brandstof is glucose. Per dag hebben alleen je hersenen al 100 tot 150 gram pure glucose nodig. Ook je spieren functioneren op suikers.

Het is niet voor niets dat de mens van nature gek op zoet is; glucose is per direct onze meest belangrijkste voedingsstof. Zonder voldoende glucose val je acuut flauw.

Vandaar dat we al miljoenen jaren lang de natuur afstropen voor vruchten; ons natuurlijke voedsel. Vruchten bevatten vooral veel glucose, fructose en sucrose (= glucose + fructose). Het fructose kan door het lichaam in glucose worden omgezet, en aldus gebruikt worden voor de hersenen en de spieren.

Goede cholesterol is met name beschikbaar in vers rauw eigeel.
Omega-3 vetzuren vind je vooral in vette rauwe vis, zoals met name rauwe zalm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat wordt gezegt over Hennepolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat voeding die arm is aan verzadigde vetzuren en rijk aan groenten, fruit en vis beantwoordt aan de noodzakelijke behoeften van de hersenen.
Consumptie van voedingswaren die rijk zijn aan omega-3 zoals vette vis, noten, postelein, lijnzaad, lijnzaadolie en koolzaadolie zijn goed voor je hersenen.
B-vitaminen zijn onmisbaar voor het goed functioneren van je hersenen.
Vitamine B1 brood en volkorengranen, B3 granen, pinda's en Vitammine B6 granen, noten en bananen.
Verder heb je ijzer jodium en fosfor nodig.
Anders probeer je een keer van de merk blue band de magarine in de blauwe verpakking deze zal ook goed voor je hersenen zijn.
Hoop dat ik je verder kun helpen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In avocado’s zit veel kalium, een stof die je hersenen op een positieve manier beïnvloeden. Kalium voorkomt onder andere stress. Je kunt Kalium in mindere mate ook vinden in sinaasappels, aardappelen, bananen, tomaten, broccoli, sojabonen en abrikozen.

De hele familie B vitaminen is goed voor je hersenen. Zo zorgt vitamine B6 er voor dat tryptofaan omgezet wordt naar serotonine, een stof die er voor zorgt dat jij lekker in je vel zit (veel anti-depressiva zorgen ook voor meer serotonine).

Bronnen van vitamine B6 zijn onder andere: volkoren producten, bonen, zuivel producten, kip, kalkoen en vis.

Zalm en andere vette vis (Omega 3 vetzuren)
Omega-3 vetzuren zijn erg goed voor een verbetering van de basisfuncties van je hersenen. Je vindt deze meervoudig onverzadigde vetzuren veel in vette vis. Als je niet van vis houdt, kun je ook supplementen kopen bij bijvoorbeeld Kruidvat voor ongeveer 6 a 7 euro per 120 capsules. Daarvan moet je dan per dag 2 a 3 gelcapsules nemen.

Dit is misschien wel de meest bekende vitamine. Het is een krachtige anti-oxydant, wat inhoudt dat het de kwaliteit van de cellen in je lichaam verbetert. Hieronder vallen ook hersencellen, dus zorg er voor dat je deze voldoende binnen krijgt.

Er zijn sterke aanwijzingen dat vooral vitamine C uit groente en fruit beter opgenomen worden door je lichaam dan vitamine C via voedingssupplementen. Vitamine C vind je vooral in sinaasappels, citroenen, kiwi’s en aardbeien.

Het is niet echt een geheim dat je hersenen van koolhydraten houden. Zo’n 20 procent van alle koolhydraten die je binnen krijgt worden door je hersenen verbruikt.

Hersenen houden vooral van een stabiele toevoer van koolhydraten, vandaar dat volkoren producten ideaal zijn. Volkoren producten (complexe koolhydraten) zijn namelijk moeilijk af te breken door je lichaam, en het duurt daarom redelijke lang voor alles verteerd is.

Zodoende blijft de stroom koolhydraten constant, in tegenstelling simpele koolhydraten (snoep, gebak, koekjes, witte pasta/rijst etc.) welke zo makkelijk te verwerken zijn door je lichaam dat je een hoge piek aan koolhydraten krijgt. Na de hoge pieken krijg je een enorme daling, en daar houden je hersenen NIET van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede voeding voor je hersenen is bijvoorbeeld het boek;
De profeet, van kahlil Gibran, het opent deuren!!

Oke grapje; lecithine granulaat!

bye
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Walnoten!! 6 tot 8 per dag levert ontzettend veel voedzame stoffen voor het lichaam.

Sowieso zijn noten heel goed voor de gezondheid.

Ze bevatten veel meervoudig onverzadigde vetzuren (m.u.v kokosnoten en pijnboompitten) en zijn daarom cholesterolverlagend en goed voor hart en bloedvaten.

Een paar keer per week noten eten kan de kans op ernstige hart- en vaatziekten wel met 20-25% verlagen.

Noten zijn ook goed voor het vormen van bloedcellen.
Verder zijn noten ook goed voor het zenuwstelsel en de hersenen.

Ze geven veel energie voor een langere tijd en zijn dus goed te eten als tussendoortje.

Ze bevatten veel eiwitten en koolhydraten en zijn een goede vervanger voor vlees.

Noten zijn makkelijk te verwerken in de voeding, maar ook lekker gewoon tussendoor.

Ze bevatten ook veel mineralen, anti-oxidanten, vitaminen (m.n. B1, B6 en E), foliumzuur, magnesium en selenium, ijzer, fosfor en niet te vergeten calcium.

De vetzuurketens van noten zijn korter dan die van zuivel en vlees en daarom meestal beter te verdragen door het lichaam en lichter verteerbaar.

Noten zijn beduidend beter voor de stofwisseling dan vlees en zuivel. Ze zijn ook beter voor de lever.
Sommige noten staan bekend om hun geneeskrachtige werking.