Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen lymfeklieren opzwellen na een vaccinatie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vaccinaties/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-mijn-kind-last-heeft-van-bijwerkingen-na-vaccinatie
Lymfeklieren worden niet specifiek genoemd, maar passen mooi bij o.a. koorts.
Cryofiel
8 jaar geleden
Een heel normale bijwerking. Komt meestal niet zodanig voor dat je het echt merkt, maar dat kan dus wel. Het betekent domweg dat het immuunsysteem lekker aan het werk is gedaan. En laat dat nou net het doel zijn van die vaccinatie...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

bij sommige vaccinaties is dit een zeldzame bijwerking:
Het komt bijna niet voor, maar u kunt last krijgen van griepachtige verschijnselen: koorts, spier-, gewrichts- en hoofdpijn. Maar ook tranende of ontstoken ogen. Dit houdt in de meeste gevallen niet langer dan twee dagen aan. In enkele gevallen kunnen deze bijwerkingen echter twee weken aanhouden. Ook komen gezwollen lymfeklieren in hals of oksel of verdikte speekselklieren als zeer zeldzame bijwerking voor.
(Lees meer...)
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een site die vaccinaties verkoopt...
De overheid zegt "soms" i.p.v "bijna nooit".
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vaccinaties/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-mijn-kind-last-heeft-van-bijwerkingen-na-vaccinatie
Cryofiel
8 jaar geleden
Desalniettemin is dit een mogelijke bijwerking, en is er niets aan de hand. Gewoon even in de gaten houden. Eigenlijk dat wat je altijd doet als je kind (of jezelf) even wat "ziekerig" is.
Door een vaccinatie wordt het immuunsysteem aangezet om afweercellen te produceren tegen het virus of de bacterie waartegen het vaccin is bedoeld. Het vaccin laat het lichaam als het ware denken dat het is geïnfecteerd en komt daartegen in actie. Dit betekent dat er na vaccinatie soms lichte ziekteverschijnselen kunnen optreden, zoals lichte koorts en gezwollen lymfeklieren. Je wordt niet echt ziek van een vaccin, omdat het altijd om dode virus of bacteriefragmenten gaat en heel soms (bij bepaalde vaccinaties zoals BMR en gele koorts) om levend verzwakt vaccin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding