benzodiazepinen ook schadelijk op jongere leeftijd??

Dat benzodiazepinen schadelijk zijn is bekend en dat ze bij ouderen een verhoogde kans op Alzheimer geven, ook. Maar hoe zit dat bij (jong) volwassenen? Loop je bij normaal gebruik in bepaalde perioden ook een hoger risico op Alzheimer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De vraag is wat je onder normaal gebruik verstaat. Gebruik volgens de aanbevolen dosis hoeft nog niet normaal te zijn. Bepalend is de vraag hoe lang je ze gebruikt. Benzo's zijn bedoeld voor kortdurend gebruik. Bijvoorbeeld hooguit enkele weken. Het nadeel ervan is dat afhankelijk optreedt, maar ook tolerantie. Je hebt dan steeds meer nodig im hetzelfde effect te verkrijgen.

Gebruik je ze korte episoden van enkele weken in normale doses, dan is geen lange termijn schade te verwachten. Gebruik je ze voortdurend dan is er kans op de bekende bijwerkingen, en mogelijk ook op blijvende mind bekende bijwerkingen, zoals dementie achtige verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteraard. Ik bedoel het gebruik van enkele weken per jaar en dan max 2 weken achtereen en soms slechts enkele dagen oxazepam in een dosering van 2x per dag 10 mg of 1x per dag lorazepam 1 mg.