Hoe schadelijk is de sigarettenrook van de buren voor mijn kinderen, wanneer de rook de kinderslaapkamer inkomt?

Buren roken veelvuldig in de tuin. De wind staat bijna altijd richting ons huis. Waardoor de rook de kinderslaapkamer in waait, en naar rook stinkt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo weinig rook is niet schadelijk voor iemand, ook niet voor een kind.
Natuurlijk stinkt het wel, vooral als je het (gelukkig) niet gewend bent.
Rieneke1
8 jaar geleden
Eens met HeleneF, maar storend kan het natuurlijk wel zijn.
Is het niet mogelijk de slaapkamer te verkassen naar een kamer aan de andere kant van het huis?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Binnen een straal van 9 meter wordt aangemerkt als meeroken.
http://www.ikwilstoppenmetroken.nu/buiten-roken-schadelijk-voor-gezondheid-niet-roker/
En is dus (hoe groter de afstand, hoe kleiner het risico) niet schadevrij voor de meeroker. De makkelijkste oplossing die je geheel zelf in de hand hebt is misschien nog wel de ramen geheel sluiten als je de kinderen op bed legt. Deze kun je dan 's ochtends vroeg weer open zetten om te luchten

Antwoorden (1)

Volgens recent onderzoek is die rook zeer schadelijk. Je kinderen kunnen er op latere leeftijd ernstig ziek door worden en ook acute lichtere klachten (prikkeling en jeuk aan ogen, neus en keel) komen voor. Bovendien hoort het in een kinderslaapkamer niet te stinken.

Omdat het onderzoek naar het verband tussen roken en ziekten altijd met grote groepen mensen wordt gedaan, is het niet zeker of je kinderen er last van gaan krijgen; of ze ziek worden; en hoe ernstig die ziekte zal zijn. Het is nl. uit dat onderzoek ook gebleken dat elk mens verschillend reageert. Maar de kans op gezondheidsklachten is groot, al hoeven dit niet per se ernstige klachten te zijn.

Het argument 'dat het niet zeker is dat je kinderen ziek zullen worden' mag trouwens niet worden gebruikt om er maar niets aan te doen. In Zweden is een vrouw verboden nog langer in haar (eigen!) tuin te roken omdat de buren er last van hadden (bron 1). Zo' n verbod om buiten te roken is gebaseerd op een inschatting van het risico; men vond dat het risico groot is.

Wanneer je in een ruimte de rook ruikt, betekent dit dat de in de rook aanwezige schadelijke stoffen ook aanwezig zijn. Natuurlijk in flink verdunde toestand, maar toch. Aangezien al langere tijd wordt erkend dat meeroken ongezond is (bron 2, bron 3), heb je zeker een punt.

Wat ik je aanraad: nodig de buren uit om zelf te merken dat het op de kinderslaapkamer naar rook ruikt. Geef aan dat uit onderzoek is gebleken dat meeroken echt schadelijk is en dat je een oplossing wilt. Als de relatie met je buren een beetje redelijk is moet je toch iets kunnen verzinnen, zoals
-- vanaf een uur voor kinderbedtijd niet roken. Je hebt dan tijd om goed te luchten.
-- gebruik maken van een ventilator die de rook weg blaast
-- roken op een andere plaats
Wijs de buren (die wellicht zeggen dat het toch wel mee valt) op de bronnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat een bangmakerij. De onderzoeken gaan over meeroken: dwz dat je je in dezelfde ruimte bevindt als de roker(s).
In deze stuatie wordt er gerookt in de buitenlucht, en is de rook veel en veel meer verdund.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
't Is toch wat ; zit je al netjes buiten te roken, waar de rook niet of nauwelijks meer impact zal hebben dan de uitlaatgassen en overige luchtvervuiling die de kamer binnen komt (waarbij zij aangetekend dat bedompte binnenlucht nog veel schadelijker is), krijg je nog gezeik....
Triest. De gegevens die Willen geeft, gaan over het roken in een ruimte waar kinderen verblijven / slapen. Daar is hier geen enkele sprake van ; het komt van ettelijke meters verderop. Als je een scheet ruikt, inhaleer je ook geen emmer stront. Als de buren elke avond zouden barbecueen of de vuurkorf aanhebben zou het een ander verhaal zijn ; daar zit veel en veel meer roet en andere gevaarlijke troep in. Ook het branden van kaarsen en wierook in een huis / ruimte waar kinderen zijn is verre van gezond.
Maar laten we de dingen wel een beetje in perspectief blijven zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Valt me op dat de genoemde 'oplossingen' allen aanpassingen van de kant van de buren vergen. Je kunt natuurlijk ook zelf de kinderkamer verplaatsen als je dit belangrijk vindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat er hier om dat er (naar ik de vraag begrijp) elke avond gerookt wordt, en dit ook op de kinderkamer te ruiken is.
Ik begrijp het antwoord van Willem wel, zij het dat het wel wat overdreven is. Je buren uitnodigen om te komen ruiken zal geen zin hebben, aangezien rokende mensen 'geurenblind' zijn voor rooklucht. Daarnaast kun je altijd met je buren in gesprek gaan dat je je zorgen maakt, en of jullie samen over een oplossing kunnen nadenken. Oplossingen waar jullie beiden een aandeel in hebben,
Cryofiel
8 jaar geleden
Het stinkt domweg, je krijgt er een verstopte neus en jeukende ogen van, en hoofdpijn. Dat zijn geen dingen die ik wil, zeker niet op de slaapkamer.