Ik heb een allergie voor de huisstofmijt. Ik heb al een anti-stofmijt kussensloop. Wat kan ik er nog meer tegen doen?

Ik heb daardoor een irritatie bij mn rechteroog. Klopt wel want ik slaap altijd op mn rechterzij en dus ook op mn rechter kant van mn gezicht. Ik heb een donzen dekbed en een latex matras

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dons? Oei, dat is killing bij een mijtallergie!

Het beste antwoord

Hoewel het vrijwel onmogelijk is om de huisstofmijt volledig te verwijderen uit uw omgeving, zijn er een hoop dingen die u kunt doen om de aanwezige huisstofmijtpopulatie te verminderen. Om te beginnen is het een goed idee om wasbaar, katoenen beddengoed aan te schaffen. Dit dient dan op 60 graden te worden gewassen: Over het algemeen kunnen huisstofmijten een temperatuur van 60 graden voor een uur of langer niet overleven. Ook zijn er speciale allergievrije hoezen en kussens te kopen om over het matras te doen of om te gebruiken als dekbedovertrek of kussensloop. Deze zorgen voor een sterke vermindering van aanwezige huisstofmijten in het beddengoed en verminderen zo de allergische reactie. Het gebruik van een synthetisch matras, kussen en dekbed in plaats van een donzen dekbed kan de hoeveelheid huisstofmijten nog verder verlagen. Verder is het aan te raden het beddengoed iedere dag een uur buiten te hangen en het huis dagelijks te luchten. Door het huis regelmatig te luchten blijft de luchtvochtigheid laag. Ten slotte is het van groot belang dat het huis minimaal 2x in de week wordt schoongemaakt, bij voorkeur met een vochtige doek en met een stofzuiger met HEPA filter.

Om de klachten verder te bestrijden zijn er ook enkele soorten medicijnen verkrijgbaar. Voor klachten zoals die van hooikoorts (irritatie van ogen en neus) kan er gebruik gemaakt worden van antihistamine en corticosteroïden. Deze helpen de aanmaak van histamine en het ontstaan van ontstekingen af te remmen. Deze medicijnen zijn in verschillende vormen te verkrijgen: In de vorm van tabletten, neussprays, en oogdruppels. De laatste twee zijn vooral bedoeld voor situaties waarin klachten zich beperken tot één gebied. Indien er ook astmatische klachten gepaard gaan bij de allergische reactie, kan er (tevens) gebruik gemaakt worden van een ander medicijn. Tijdens een allergische reactie kan er gebruik gemaakt worden van een medicijn dat de spieren rond de luchtwegen ontspant, wat de benauwdheid en kortademigheid wegneemt. Als preventieve maatregel kunnen er nog medicijnen gebruikt worden om de irritatie van de luchtwegen te doen afnemen. Deze zorgen ervoor dat er niet of minder heftig gereageerd wordt zodra de luchtwegen in contact komen met het allergeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

geen vloerbedekking in huis geen velourse gordijnen
minimaal 1 x per week je beddegoed op minimaal 60 graden wassen
en ook een anti stofmijt hoeslaken voor over je matras nemen deze kregen wij vergoed van het ziekenfonds
je kan natuurlijk stof nooit helemaal buitensluiten en de mijt dus ook niet maar dit zijn enkele dingen die wij hebben toegepast nav mijn allergie tegen huisstofmijt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt misschien raar....maar Uw kussensloop in de diepvries steken helpt! U moet dan wel veel plaats hebben in de diepvries.
Stofmijten kunnen geen vrieskou verdragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat donzen dekbed is natuurlijk het Walhalla voor huisstofmijt, want het neemt lekker veel stof op en bestaat zelf ook al uit organisch materiaal. Als je kussen en matras al van latex of synthetisch zijn, lijkt het me tijd om het dekbed te vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande tips: kleedjes het huis uit, geen knuffels in bed, huisdieren verbannen,nat afstoffen, iemand anders laten poetsen. Maar voordat je nu je hele huis gaat lopen saneren is het goed te weten dat we nu erl zo'n beetje op de top van het pollenseizoen zitten voor veel mensen. Wacht, als je niet al te veel last hebt, nog een paar weken en kijk of het dan niet vanzelf verdwijnt want dan was je stiekem toch allergisch voor een of ander bloeiend plantje of struikje.