hoe krijgt iemand een groot ego?

Toegevoegd na 11 minuten:
is dat iets wat in de jeugd al gevormd wordt? of kan dat ook later ondanks dat je een ""gezonde" opvoeding hebt gekregen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Zichzelf willen bewijzen.Wat in de westerse maatschappij word aangemoedigd.

En het is in zekere mate gezond om te ontdekken wie je bent,dit vormt je ego.Maar vaak word dan gedacht dat dit het ideaalbeeld van de mens is.En dáár komt dan weer het probleem van dat mensen met een groot ego denken dat andere mensen minderwaardig zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Doordat andere mensen steeds tegen die persoon zeggen hoe geweldig hij/zij wel niet is! Dan krijg je vanzelf een enorm ego!

Toegevoegd na 13 minuten:
Als aanvulling op je vraag;

Natuurlijk heeft je jeugd een enorme invloed op je ego tijdens je leven maar je ego kan gedurende je leven veranderen.

Wanneer jij bijvoorbeeld een baan krijgt op je 21-ste en iedereen op je werk roept maar hoe geweldig je bent dan gaat je ego vanzelf groeien. Het is enorm afhankelijk van het moment. Je echo kan ook ineens instorten na een slechte periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dmv macht, of een slechte monitoring van de wereld en mensen om hem/haar heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correct bestaat niet, maar je kan wel van de norm afdwalen. in noord korea is bijv. een persoon die de balans een beetje kwijt is
Vaak is een groot ego een compensatie voor onzekerheid.

Er zijn mensen die heel verlegen en onzeker waren in hun jeugd en op latere leeftijd een ego of arrogantie ontwikkelen.

Het kan ook komen doordat ouders hun kind onterecht enorm ophemelen. Deze kinderen voelen zich daardoor ook 'beter' dan een ander en ontwikkelen zich ook als zodanig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zelfbeeld krijg je met je opvoeding al mee. Je ouders en de school geven je steeds complimenten omdat je het zo goed doet. Hierdoor krijg je al zelfbewustzijn. Je voelt je dan al beter dan diegenen die steeds weer afgekamt worden of die niets begrijpen en steeds weer in de fout gaan. Dit hoeft nog geen groot ego te zijn, maar een goede instelling om jezelf niet minderwaardig te voelen.
Een groot ego ontstaat als je als middelpunt gezien wordt,
men zegt steeds dat het goed is dat je er bent, men luistert naar je, je krijgt weinig kritiek, kortom je wordt bewonderd en gevierd. Je ego wordt dusdanig opgekrikt dat je je bijzonder voelt.Als je het maar genoeg hoort, hoe bijzonder of hoe goed je bent, ga je het eerst geloven en daarna weet je niet beter.
amc
14 jaar geleden
In de jeugd gevormd. Je moet er ook wel aanleg voor hebb overigens. Later kan het niet ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet dat vaak bij gezinnen met eén kind.
Deze kinderen krijgen zoveel aandacht, zodat ze denken dat alles om hun moet draaien.
Deze kinderen kunnen vaak ook moeilijk delen, en dat is goed op latere leeftijd te merken.
Ook mensen die opeens vanuit niets een hoop macht krijgen, hebben vaak een enorm ego.
Ze willen persé meetellen, om hun minderwaardigheidscomplex vanwege hun afkomst te verdoezelen.
Jammer dat macht zo vaak negatief gebruikt kan worden, want het kan ook op een positieve manier gebruikt worden door andere mensen te helpen.