Hoe kan ik stress verlagen/voorkomen?

Ben nogal een stresskikker. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.
Hoe kan je voorkomen dat je stress krijgt, voor zover dat te vermijdden is? Welke manieren zijn makkelijk toe te passen om het stress gevoel te verlagen.
Soms kan je van een ander nog het een en ander leren :).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Probeer uit te zoeken wat je grote stressfactor is. Stress kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld verstoring hormoonhuishouding, hartproblematiek, onverwerkt verdriet, geen structuur/houvast/planning activiteiten, plotse gebeurtenis, et cetera. Per persoon verschilt de oorzaak van stress, omdat ieder mens anders reageert door karakter, levenservaring en dergelijke. De oplossing voor stress is merendeels ook persoonlijk. Wat voor de één stressverlagend is kan bij de ander juist niet of averechts werken. Wat vaak wel aan te raden is, is een structuur van activiteiten en rust waarin jij je prettig voelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn ervaring om stress te verlagen is afspreken met een goede vriendin, wandelen, vissen, verven of heerlijk bankhangen. Vooral de zon doet wonderen. Ik ga straks maar even buiten zitten. De zon roept en ik kan genieten! Succes bij het vinden van een oplossing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Strak plannen, waardoor je overzicht houd
dingen afsluiten die je kan afsluiten
niet te veel lasten op je schouders nemen.

Eigenlijks alles waardoor je gestrest word, maar dan omgekeert

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet niet tijd te nemen om te ontspannen en goed te slapen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon heel simpel!
Niet bang zijn..voor niks en niemand!
Dan heb je ook geen angst meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgen dat je alles onder controle hebt, door alles goed te plannen.
Neem ook op tijd je rust, wanneer je pauze hebt op je werk ga dan ook daadwerkelijk even naar buiten en haal een frisse neus.
Ga op tijd naar bed en probeer je afzijdig te houden van dingen waar jij geirriteerd van raakt.
Doe leuke dingen en ga geen mensen bellen waarvan je van te voren weet dat het een k*t gesprek gaat worden.

Dan ga je vanzelf relaxed worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast plannen; plan ook tijd in voor ontspanning; even tijd voor jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mezelf ooit eens voorgenomen;
- Niet haasten.
Haasten verwekt veel stress en aan het einden van de dag ben je kapot op en heb je 5 minuten ingehaald... joehoe!!

- Doe dingen van A tot Z.
Wil het sneller dan normaal ga je bijna per definitie fouten maken, moet je opnieuw beginnen duurt het nog langer.. Verplicht je hiertoe!

- Durf nee te zeggen als je geen tijd hebt.
Als anderen iets van je vragen zeg dan nee, of ik doe het een andere keer. Je agenda willens en wetens volproppen geeft je enorm veel spanning!

We zijn niet geschapen om te hollen, vliegen, slapen en ontslapen... We zijn geschapen om hier en nu te genieten van wie we zijn en wie we om ons heen hebben! Gun je daar de tijd voor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door leren nee te zeggen!

misschien ben je wel zo'n lieverd die altijd voor iedereen klaar wilt staan en dus overal wel handjes bij wil uitsteken om iemand te helpen...vraag je zelf weleens om hulp? nee zeker? leer voor jezelf op te komen en zorg dat je ook eens tijd neemt voor jezelf.

als iemand met een probleem bij je komt geef dan eens niet een oplossing maar zeg eens : goh wat vervelend wat ga je eraan doen op het op te lossen?
zo gooi je het balletjes eens terug .
denk eerst eens even na voor je ja zegt!..zeg eens ..ja dat is moeilijk ik denk er even over na...

iedereen heeft zo zijn grensen hoor en altijd ja zeggen betekend dat je jezelf voorbij loopt en misschien jezelf helemaal over de "zeik"(sorry voor het woord) helpt.
het is even wennen om zoiets te zeggen maar geloof mij...ik spreek uit ervaring ;-) maar je kunt het wel aanleren hoor en geloof me...het scheelt een heleboel stress!

ik heb zelf deze neiging om altijd voor iedereen klaar te staan, oplossingen te bedenken, oh ik ben zo creatief wat dat betreft maar alsje alles later terugkijkt ben ik degene die wakker ligt en degene die het probleem heeft ligt lekker te slapen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sex kan de stress helpen verlagen!
Succes...

Toegevoegd na 57 seconden:
Of neem een stress bal ofso?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord kan RET zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn oefeningen om stress te verminderen.
Het is ook niet zo zeer het onderwerp die de stress veroorzaakt maar een eenzijdige en destructieve manier van kijken naar het probleem.
Bij mijn eraringen met volwassene onderwijs (ik heb duiklessen gegeven aan volwassenen en jongeren)heb ik altijd een aantal methoden gebruikt om stress bij de studenten te verlagen, Zo hadden wij geen examens maar een quiz.
Bij een examen is prestatiedrang bij een quiz meer spel en competietie element.Voor een quiz kun je niet zakken.
Wanneer je nu weer een "probleem"op je af ziet komen en je ziet het niet als een probleem maar als een uitdaging iets van je kunnen te laten zien dan is er al sprake van een heel andere benadering.
Ga in jou geval dan naar de basis en kijk waar de stressgevoelens vandaan komen, ben je faalangstig bijvoorbeeld, wat zijn werkelijk de belangen die in het spel zijn (als je baan op de tocht staat, kun je behoorlijk in de stress raken.
Train ook je relativeringsvaardigheden (dit kan je zelf doen door jezelf zaken voor te houden.
Nou als het mislukt, probeer ik het toch gewoon weer opnieuw.
Ik heb wel moeilijkere dingen goed opgelost.
Is het nou echt zo erg als ik het niet haal, en voor wie eigelijk?
Dit gaat me niet lukken maar ik probeer zo ver mogelijk te komen.
enz enz Kijk wat goed bij je past en wat werkt, eenmaal succes geboekt te hebben geeft dat een enorme voldoening, dat maakt je de volgende keer zekerder dus.
Check je gevoelens ook om je heen en gooi en balletje op in de trent van Ik zie er zo tegenop om........Uit de reacties die je daar op krijgt kun je filteren in hoeverre jou angst terecht is.
Ga daarbij niet op 1 mening af want je zult het maar van iemand horen die nog erger is als jij. Maak een gemiddelde en ga er voor. En ....het gaat je lukken, ik weet het zeker, veel suc6!