Wat kun je het beste met oude dagboeken doen?

Ik heb nogal wat dagboeken van vroeger en ik wil niet dat iedereen ze leest, stel dat er met mij iets zou gebeuren.
Ik wil ze ook niet vernietigen, want ik ben bang dat ik daar spijt van krijg, weg is toch weg.
Wat kan ik er het beste mee doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Opslaan en bewaren voor het eventuele nageslacht.
Het is als puber heel erg interessant om dagboeken te lezen van je grootmoeder of overgrootmoeder in dezelfde leeftijdsfase als waarin jij nu verkeert.
Bovendien zeggen dagboeken iets over het leven in deze tijd. Over een x aantal jaar is dat geschiedenis, dus interessante informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Zelfs de kijkshop verkoopt een leuke kluis formaat A4 waar alles wel zal inpassen voor 40 of 50 euro. Die breek je niet zomaar open.Weet je dat het veilig ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp hieruit dat je al een tijd geen dagboek meer bijhoudt. In dat geval zou ik een weekend op retraitre gaan en alle boeken nog eens lezen.

Daarna zou ik ze ritueel verbranden. Dan ben je klaar met je verleden!

Maar goed, dat zou ik doen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bewaren en iemand aanstellen die je kan vertrouwen om ze naar je doodt te verbranden.
en opnemen in het testament dat die persoon het moet verbranden zonder het te lezen

Toegevoegd na 1 minuut:
mee nemen in je kist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berg die boeken in de zolder ofso. Niet weg doen!
Dat zijn herineringen... Je zou altijd eraan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ze staan bomvol herinneringen. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja tochhh :)
Tijdelijk verstoppen voor je kinderen. En tijdig ook ; ik was te laat. Mijn dochter heeft dagboeken gevonden die ik belist niet niet geschikt acht voor haar leeftijd - al was ik indertijd even oud als zij nu :bloos:
Nouja, in elk geval, nooit weggooien. Berg ze gewoon zo goed op,dat ze pas ruim na je dood gevonden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet ze in je testament en geef je notaris het beheer daarover.

Of huur een kluis bij een bank, welke alleen geopend kan worden met twee sleutels, de sleutel van jou en de sleutel van de bank. En spreek met de bank af, dat indien jij komt te overlijden, jouw notaris toegang krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan verder geen duistere of criminele dingen in ofzo, maar wel heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb toch ook niet beweerd dat er criminele dingen in staan? Ook voor niet criminele zaken kun je de hulp van een notaris inroepen...:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zo, maar ik dacht al die sleutels, straks denkt conan iets heel anders van mij.
Ik vind de kluisoptie die in het eerste antwoord genoemd is toch wel de beste.
Daarnaast kun je in een eventueel testament inderdaad opnemen dat de inhoud van de kluis wordt verbrandt (door de notaris).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ze compact bij elkaar in een doos met daarop een briefje voor als ik per ongeluk sterf, met instructies. En die instructies wisselen wel eens (wel lezen niet lezen, door wie partner of familielid, etc).
En ooit ga ik ze lezen en daarna verbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inscannen en dan op een digitale drager bewaren. Of meerdere als je bang bent om iets kwijt te raken.
Eerst encrypten met PGP, dat is zo goed als onkraakbaar.
Dan ben jij de enige die het kan lezen.
Daarna de originelen versnipperen of verbranden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wel een goeie optie, ben ik even een paar maanden niet op GV. Dan weten jullie wat ik aan het doen ben. +
Ik zal me er even in verdiepen Antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag dan wel een leuk idee zijn, maar we weten niet hoe oud de vrager/ster is. Denk je dat er over pakweg 30 jaar nog een apparaat is dat die scan weer leesbaar kan maken? De techniek ontwikkelt zich zo razendsnel dat wat vandaag modern is morgen alweer ouderwets is. En overmorgen bestaat er geen techniek meer om de boel weer om te zetten. Waar vind ik nog een computer die mijn floppies kan lezen bijvoorbeeld?
AWM
14 jaar geleden
Dat zie je veel te somber in Zondag. De scans worden omgezet bijv. naar het PDF formaat. Dat kan je ook over 30 jaar nog lezen. En je kopieert de zaak gewoon naar een modernere drager als die uitkomt. Niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop er over 30, 40, 50 jaar nog wel te zijn. hihi.
AWM
14 jaar geleden
Wij ook hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingescande teksten vanaf de computer teruglezen is toch wel heel anders dan het originele dagboekje in je handen houden, een deel van de sentimentele waarde verdwijnt daardoor wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik moet af en toe erg mijn best doen om te lezen wat er staat. En niet te vergeten al die frutseltekeningen erbij.
Stop ze in een stevige plastic doos en zak en begraaf ze in de grond op een plaats waar niet wordt gebouwd en waar je ze kunt terugvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet weggooien. Heb ik zelf 6 jaar geleden gedaan en nu "eeuwig" spijt van. Een kluis lijkt me inderdaad nog de beste optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel +
Ik heb op zolder een trommel met mijn dagboeken van tot ik 17 jaar was.
Bedoel je zoiets?

Ach, als je ouder wordt dan vind je het niet zo erg, als "iedereen" ze leest als er iets met jou gebeurt.
Ik denk niet dat iemand anders dan je kinderen zoiets gaat lezen.
Misschien kunnen die ze dan naar een uitgever sturen en als het de moeite waard is en het uitgegeven wordt dan verdienen die er nog wat mee.
Dat zou ik ze wel gunnen.

Dus niet vernietigen.

Ik vind een kluisje wel een goed idee. Of een andere afsluitbare kist, waar jij alleen de sleutel van hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik weet niet of ik ze zou willen uitgeven, er staan natuurlijk ook dingen in van andere mensen (met naam).
Een kluis is misschien een goede optie. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n kist lijkt mij wel wat. Een kluis enzo is zo overdreven meteen.
Ritueel verbranden, je moet niet in het verleden leven maar in het heden. Je moet niet terug kijken wat je de vorige jaren hebt geschreven. Maar als je ze echt zonodig wilt bewaren moet je gewoon een kluis kopen. . of heel goed verstoppen (pas op daarmee dat je ze zelf niet kwijt raakt;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bewaren voor je kinderen.
die krijgen een fase waarin ze willen ontdekken hoeveel ze met je hebben en hoeveel ze van je verschillen.
je doet ze een heel groot plezier als ze het achterste van jouw jongere tong laat zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeps, als ik er niet meer ben gaan ze ze toch wel lezen. Maar ik moet wel even aan de gedachte wennen. Dat van dat lezen dan hè.