Wat is de beste techniek voor een bejaarde persoon om zo vlot mogelijk uit een ligbad te kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mocht dit niet meer haalbaar zijn, zelfstandig in of uit bad komen, dan is een grote douche met douchestoel een goede vervanging.
Daar moet wel de ruimte voor zijn.
Is aan te vragen via WMO denk ik, weet ik niet zeker.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je hebt speciale badkuipen met een deurtje erin. Dan kun je vrijwel gelijkvloers in- en uitstappen, en hoef je dus niet meer over de rand te klauteren. Deurtje niet openen als er water in het bad staat... ;-)

Het beste antwoord

Door een grijpstang aan de muur te monteren. Dan kan de persoon aan de ene kant de badrand vasthouden en aan de andere kant de stang gebruiken om zich op te trekken. Zorg ook voor een antisliplaag op de bodem van het bad.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Er bestaan ook beugels voor de badrand, dat maakt het nog veiliger:
http://www.winkelmetzorg.nl/a-15907939/badplanken-en-beugels-hulpmiddelen-om-in-en-uit-bad-te-komen/badrandbeugel-beugel-voor-het-bad-om-in-en-uit-te-stappen-pr45422/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die extra beugel is aan te bevelen: de badrand is al snel nat en dus glibberig.

Andere antwoorden (1)

Dat valt zo niet te zeggen. Mobiliteitsbeperkingen bij ouderen zijn zeer verschillend, zelfs mensen met gelijksoortige problematiek functioneren zeer verschillend. Wat voor de één werkt, kan bij de ander een ramp zijn. Iemand met verminderde kracht in de benen of een slecht evenwicht heeft misschien genoeg aan een stevige handgreep, terwijl iemand anders een badlift nodig heeft. De ene persoon kun je het beste ondersteunen bij de elleboog, de ander bij beide schouders, om het middel of bij de polsen. Bij de één moet je vooral voorkomen dat hij door een knie zakt, bij een ander ondersteun je het evenwicht. De één kan zelf niet omhoog komen en heeft daar ondersteuning bij nodig, bij de ander is het meer stijfheid en daardoor onvastheid bij het over de badrand stappen. Ik ken mensen die veel hebben aan een sta-op stoel, terwijl ik zelf voorover zou vallen als ik zo zou proberen op te staan.

Je zult echt iemands functie, kracht en mobiliteit moeten analyseren om tot een juiste manier te komen waarop je iemand kunt helpen. Iemand die veel last heeft van schouders of handen help je misschien niet met een handrail, terwijl iemand die het heel snel koud heeft niet op een bad met een deurtje zit te wachten omdat je dan altijd voor het vullen en na het leeglopen in het bad moet (blijven) zitten. Verder zijn er allerlei hulpmiddelen, van vrij simpele pneumatische badliften tot meer geavanceerde stoelliften voor mensen die moeilijk transfers kunnen maken. Hele mooie hulpmiddelen, maar soms is een heel eenvoudige oplossing de beste. Je kunt bijvoorbeeld een stoel of krukje naast het bad zetten zodat iemand daar op kan gaan zitten en dan vanaf de stoel de benen over de rand kan zetten en dan overschuiven naar de badrand - en andersom. Of een kleine verhoging in de badkuip zelf, zodat het hoogteverschil in etappes overbrugd kan worden. En soms is een antislipbodem of - mat het enige wat iemand echt nodig heeft. Maar dat is m.i. allemaal niet te beantwoorden voordat je precies weet waaróm iemand moeite heeft om het bad uit te komen.

Als iemand moeite heeft met dit soort activiteiten en je kunt zelf geen oplossing verzinnen of komt er niet goed achter wat precies het probleem is, kun je het beste een ergotherapeut inschakelen. Die kan precies analyseren wat er aan de hand is, iemand een andere manier van handelen aanleren, familie en/of zorgverleners instrueren en naast adviseren over eventuele hulpmiddelen ook helpen bij de aanvraag ervan bij WMO of verzekering.