hoe haalt de dokter een moedervlek weg?

ik laat morgen een dikke moedervlek weghalen, kan iemand mij dit uitleggen hoe de dokter dit gaat doen? en hoe ik het moet verzorgen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Eerst zal de dokter het plekje verdoven, hiervoor geeft hij een prik waarbij hij een verdovingsvloeistof onder de moedervlek (en de omringende huid) spuit. Deze prik is soms wat gevoelig in het begin, maar na een paar seconden werkt de verdoving en voel je de prik zelf ook niet meer. De verdoving moet even inwerken; tijdens het inwerken zoek ik altijd de benodigde spulletjes bij elkaar.
Dan zal de dokter controleren of de verdoving voldoende werkt. Dit gebeurt meestal door met een pincet in de huid te knijpen of met een mesje op de huid te schrapen. Als de verdoving werkt voel je daar niets van.

Vervolgens begint het eigenlijke ingreepje. Hierbij maakt de dokter twee sneetjes rondom de moedervlek; op zo'n manier dat een ovaaltje ontstaat. Het ovalen huidstukje wordt dan van de rest van de huid losgesneden.
Het wondje wordt dan netjes dicht gehecht, om dit mogelijk te maken was het nodig om een ovaaltje te maken. Vervolgens pleister erop en 7-10 dagen later mogen de hechtingen er weer uit en is het wondje genezen.
Waarschijnlijk zal je dokter het stukje huid naar het laboratorium sturen om te laten onderzoeken of het inderdaad een normale moedervlek is.

Meestal heb je maar weinig last van het wondje; het geeft een wat zeurderig gevoel waar je eventueel paracetamol tegen kan slikken. Alleen als de wond erg pijnlijk wordt, dik en of rood wordt is het verstandig om eerder dan die 7-10 dagen terug naar de dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Goed antwoord!
Ik heb het zelf meegemaakt, grootste probleem was de wond een paar dagen droog te houden.
Ik had het geluk een nieuw soort verdoving te krijgen die geheel pijnloos was. Hopelijk krijg jij die ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij het antwoord van flipjeboot. Echter wil ik daar nog aan toevoegen dat als een moedervlek van de huid afstaat, de dokter ook kan proberen deze weg te schaven. Door met een mesje over de huid te schraven. Dit proberen ze om op die manier de ingreep zo klein mogelijk te houden, mits dit kan bij het soort moedervlek. Je voelt er niets van. Als een moedervlek in je gezicht of hals verwijderd moet worden kan het geluid wat vervelend zijn. Dit omdat ze dan aan het werk zijn bij een gebied wat dicht bij je gehoor zit en er op sommige plekken minder vet bevindt waardoor je de bewegingen of druk voelt, geen pijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedank voor de toevoeging, inderdaad is dat ook een techniek die wel gebruikt wordt. Ikzelf ben er niet zo'n voorstander van. Met het blote oog is niet altijd met 100% zekerheid te zeggen of het gaat om een normale moedervlek of toch om iets anders.
Ik ken meerdere collega's die het met zo'n shaving doen; allemaal hebben ze patiënten waarbij het achteraf toch om een melanoom (een kwaadaardige moedervlek) bleek te gaan. Die is dan zeker niet voldoende verwijderd waardoor grotere ingrepen in het ziekenhuis nodig waren.
Ikzelf heb ook wel moedervlekken verwijderd die toch een melanoom bleken te zijn. In alle gevallen bleek ik hem wel voldoende te hebben verwijderd. De patiënt is er dan ook vanaf. Qua tijd of litteken maakt het ook vrijwel geen verschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bloodrednour: bedoel je cauterisatie? Dat wordt ook wel gedaan, maar minder in de huisartsenpraktijk. Probleem daarvan is dat in gevalvan een maligniteit helemaal niet meer te beoordelen is of de tumor geheel verwijderd is.
Ikzelf doe altijd wat adrenaline bij de verdoving. Hierdoor vernauwen de bloedvaatjes waardoor er ook geen (of heel weinig) bloedverlies is.
SimonV
10 jaar geleden
Mag ik vragen of de injectie die ik kreeg al algemeen toegepast wordt?
Bij de verdovingsinjectie werd een vloeistof meegespoten die de zenuwen verdoofden die voor het pijngevoel zorgden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet welke injectie u bedoelt. Dat die injectie de zenuwen verdoven is logisch, dit is het hele principe van verdoving; elke verdovingsinjectie doet dit.
Ik gebruik altijd lidocaine (in combinatie met adrenaline) . Volgens mij wordt dit algemeen gebruikt, maar er zijn alternatieven (die dezelfde werking hebben.)
De prik met lidocaine is soms wat gevoelig, maar meestal (zo goed als) pijnloos. Zou er bij u niet gewoon lidocaine gebruikt zijn?

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende mogelijkheden om een moedervlek te verwijderen. Vaak wordt gebruik gemaakt van ‘shave excisie’ of ‘excisie’. Beide behandelingen vinden plaats onder plaatselijke verdoving. De plaatselijke verdoving gaat middels een injectie in de huid. Dit kan gevoelig zijn. Beide ingrepen duren ongeveer 5-10 minuten.

Moedervlek verwijderen met Shave Excisie
Shave Excisie houdt in dat het bovenste laagje van de huid waarop de moedervlek ligt wordt afgeschaafd. Dit gebeurd onder plaatselijke verdoving. De plastische chirurg zal de moedervlek van de huid afschaven met behulp van een speciaal mesje. Eventueel zal de plastisch chirurg het wondje dichtbranden. Hierdoor zal er een schaafwondje ontstaan waarop een korst groeit. De korst zal zoals bij een normale schaafwond vanzelf loslaten.

Moedervlek verwijderen met Excisie
Excisie houdt in dat de gehele moedervlek wordt verwijderd. Ook deze ingreep vindt plaats onder lokale verdoving. De plastisch chirurg zal na het plaatsen van de verdoving de moedervlek en een stukje van de omliggende huid wegsnijden. Het stukje huid dat zal worden verwijderd is in de vorm van een ellips (citroenvorm). Hierdoor kan de plastisch chirurg het wondje zo mooi mogelijk hechten.