is er een ontlastings berekening?

wanneer moet je poepen als je dit eet, waarom toch op dit moment? iedereen denkt hier wel eens aan.
ik ben heel erg benieuwd of er een berekening is voor x gram voedsel er in een a lengte van je darmen en b voor de inhoud van je maag hoe y snel je poep uit je darmen is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, die is er niet, omdat er nog veel meer factoren meespelen. Je stofwisseling, die is bij de ene persoon nu eenmaal hoger dan de ander. Leeftijd speelt ook mee.
Bij een actief persoon die veel vezels eet zal alles wat sneller doorstromen.

Je kunt het voor jezelf wel redelijk makkelijk testen. Eet eens veel spinazie, en kijk wanneer de ontlasting groen word.
Herhaal dit eventueel een paar keer, met iets als bieten of rode kool eten. Na een paar keer zie je een gemiddelde tijd ontstaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Dat duurt tussen de 24 en 72 uur. Hoe lang het precies duurt, ligt aan het voedsel, de hoeveelheid eten die je hebt doorgeslikt en je eigen lichaam

Als je voedsel doorslikt, reist het in een paar minuten naar je maag. Daar verblijft het ongeveer twee tot drie uur, waarbij de zuren het eten opdelen in handzamere porties.
De volgende twee tot drie uur reist je eten door de dunne darm. Daar wordt de zuurgraad van het eten – die door het maagzuur erg hoog is – naar beneden gebracht.

Dan volgt het belangrijkste gedeelte: de dikke darm. In gemiddeld dertig uur kneden deze darmen je voedsel voort. De laatste voedingsstoffen worden er uit gehaald, bacteriën verwerken de suikers in je voedsel.

De resten komen uiteindelijk in het rectum terecht, een opslagplaats van zo’n 12 centimeter lang. Als die opslag vol is, krijg je aandrang. Je moet naar de WC."
Ritsuka