Wie kan mij helpen met nuttige tips ivm RSI ? (Repetitive Strain Injury)

Ben werkzaam in een call center omgeving, en heb al enige tijd last van schouderpijn, (zeurende pijn), die maar niet weggaat, mede door mijn beroep (Customer Service Advisor), beweeg ik misschien te weinig ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In het algemeen kun je bij pijn zeggen: als je hetzelfde blijft doen, wordt de pijn erger.

Regelmatig bewegen kan inderdaad helpen bij het voorkomen van RSI. Een goede houding ook, maar bij *mij* lijkt het belangrijker te zijn om beweeglijkheid te houden.

Dus ga ik even wat meer naar voren zitten, leun ik weer wat naar achteren, zet ik mijn voeten verder naar voren en trek ze dan weer onder me, draai ik even kleine stukjes heen en weer met mijn stoel, en voor mij de topper: zet ik mijn rugleuning los (kan helaas niet bij elke stoel) zodat ik zonder om te kukelen wat op en neer kan wippen.

Als je al klachten hebt, kan het helpen iets echt te veranderen. Wat ik bijvoorbeeld doe als ik last begin te krijgen van mijn rechter (kant van de muis) schouder: de knoppen van mijn muis omdraaien en links gaan muizen.

Als het kan met jouw werk, zou ik minstens ieder uur even opstaan en een stukje lopen, al is het maar om een kop koffie of een glas water te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

OP de onderstaande links vind je iets over rsi met een rsi test
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou onmiddellijk in contact treden met je werkgever. Het is zijn taak je werkomstandigheden zo in te richten dat je geen schade oploopt. Vaak is er iemand in het bedrijf die zich gespecialiseerd heeft in deze materie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een heel goede tip. Uiteindelijk heeft een werkgever ook niets aan een werknemer die wordt uitgeschakeld door klachten gerelateerd aan werkomstandigheden. Dus beter aan de bel trekken vóórdat je wordt uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naja, direct naar je werkgever... er is een hoop dat je zelf kunt doen. De werkgever moet je natuurlijk wel daarvoor de mogelijkheid bieden.
AWM
14 jaar geleden
Waar ik werk wordt er uitdrukkelijk verzocht om je te melden bij dit soort klachten. Vroeg ingrijpen is in beider voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je een hoop zelf doen (vooral ook doen) maar voor je werkgever is het ook fijn als hij op de hoogte is van een situatie die mogelijk tot uitval kan leiden, zodat hij daar samen met jou maatregelen tegen kan nemen.
Ik heb lang in een callcenter gewerkt. Ik ging vaak ook even staand werken (onze bureau's konden omhoog). Dat gaf mij voldoende afwisseling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij heeft Osteopathie heel goed geholpen. Na drie behandelingen was ik er vanaf.

Regelmatig stoelmassage werkt zeer prefentief.

Zorg dat je om het uur even andere bewegingen maakt. Rekken en strekken met nek en schouders helpt daarbij.

Leg je kin zover mogelijk tegen je borst en trek vanuit je nek de nekspieren aan. Je voelt dan de schouderspieren ook meerekken. Doe dit om het uur, zo voorkom je nekklachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je rechts bent, links gaan muizen en bellen en zo.
Is in het begin even wennen, maar gaat na een tijdje goed.
Als je links bent, nauurlijk andersom, maar dat spreekt voor zich.
Natuurlijk moet je ook houding, meubilair e.d. aanpassen, maar om je geplaagde lichaamsdelen rust te geven is wisselen van rechts naar links een goede oplosssing.
Dat was het tenminste een paar jaar geleden voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren een artikel hierover gepubliceerd op mijn website, over KANS (Klachten, Arm, Nek, Schouder), wat dicht bij RSI in de buurt komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht werk je te lang in dezelfde (en evt. verkeerde) houding met dezelfde beweging. Af en toe (elk uur) bewust een korte pauze houden, je armen en nek draaien en evt. een stukje lopen. Links muizen zoals men hier aangeeft helpt ook enorm! Gelmuis- en geltoetsenbordmatten helpen ook (meer tegen de drukpunten waar je hand ligt).

Ik hoop niet je je telefoon tussen oor en schouder klemt, want dan weet je al waar de pijn vandaan komt.

Als de pijn niet vanzelf overgaat, zul je een arts moeten consulteren en indien nodig fysiotherapie nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden er nog callcenters bestaan waar de medewerkers echt de hoorn van de telefoon vasthouden in plaats van met een headset te werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie weet? In 'een call center omgeving' zou me dat niets verbazen...
Het beste advies is: Zoek ander werk, binnen je huidige baan en als dat niet kan elders... Ik neem aan dat het werk de oorzaak is van je rsi... Dus dat je niet ook nog eens 8 uur per dag op GV zit met de muis in je hand...

Er zijn vele andere tips, maar dat zou dan een herhaling zijn van eerdere tips, dus die laat ik aan die anderen...

en voor de volledigheid, rsi krijg je niet door te weinig bewegen, maar zoals het syndroom al aangeeft door herhaalde dezelfde bewegingen steeds maar weer... Dus stop daar mee, dan wordt het vanzelf beter en anders verval je van kwaad tot erger... Los het op zo lang het probleem klein is... Daarna is het een ramp, dat rsi...