Beschermen tegen röntgenstraling kan het beste door blootstelling te vermijden. Als je niet in de buurt komt van röntgenstraling, kan die straling jou ook niet beïnvloeden. Een voorbeeld van deze manier van bescherming is de tandarts die, wanneer er een röntgenfoto van jouw gebit wordt gemaakt, even naar een andere kamer gaat (althans, mijn tandarts doet dat altijd).

Mocht röntgenstraling niet te vermijden zijn, dan moet je je beschermen met een materiaal dat deze straling tegenhoudt. Lood doet dat prima. Andere materialen ook, maar die schermen minder goed af, dus daarvan heb je meer materiaal nodig. Een voorbeeld van deze bescherming is de loodslab die je omkrijgt wanneer de tandarts een röntgenfoto maakt van je gebit.

"Reinigen" van röntgenstraling is niet mogelijk. Röntgenstraling is gewoon elektromagnetische straling, en die blijft niet hangen in je lichaam. Dus mocht je röntgenstraling hebben opgelopen (bijvoorbeeld bij het maken van een röntgenfoto), dan hoef je daarna niets meer te doen - je *kunt* daarna zelfs niets meer doen, want zodra de straling weg is, is-ie weg.

Hooguit kun je datgene doen wat je normaal al doet om je lichaam gezond te houden: gevarieerd eten, waaronder voldoende verse groenten en fruit, en regelmatig bewegen. Daarmee houd je je lichaam in optimale conditie, zodat je lichaam alle schade zo goed mogelijk kan herstellen. Dit is niet alleen de normale schade die nu eenmaal ontstaat bij alle natuurlijke stofwisselingsprocessen, maar ook de schade die wordt toegebracht door bacteriën en virussen, en de schade die wordt toegebracht door röntgenstraling. Maar "even snel" wat extra fruit eten zal weinig helpen, dat moet gewoon onderdeel zijn van je normale leefpatroon. Niet vanwege dat beetje röntgenstraling dat je zo af en toe oploopt, maar om *alle* schade die nu eenmaal ontstaat te kunnen herstellen.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Cyrofiel, ff een ander vraagje hierover; Ik stelde al deze vragen eigenlijk om verder te kunnen begrijpen hoe het dan komt dat mensen die veel bestraald worden een hoger kans hebben bij het ontwikkelen van kanker en tumoren? Kan je dit ook even kraakhelder uitleggen? Alvast heel erg bedankt ;)
Cryofiel
10 jaar geleden
Röntgenstraling beschadigt het DNA. Die schade kan ertoe leiden dat de cel niet meer luistert naar stuursignalen uit het lichaam die hem vertellen dat hij moet stoppen met delen. Zo'n cel blijft zich dan delen, en zo ontstaat een tumor. Ook andere soorten straling (de drie vormen van radioactieve straling) beschadigen het DNA. Ook die vormen van straling kunnen dus tot tumorvorming leiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké en een laatste vraag dan... Kan je je DNA preventief beschermen en herstellen met bepaalde voeding, superfood, supplementen of iets dergelijks? Zonder chemisch bewerkte middelen (geneesmiddelen) :)
Cryofiel
10 jaar geleden
DNA-schade ontstaat door vele invloeden. Röntgenstraling is er daar maar één van. Zolang jij geen ongewone dingen doet, en dus hooguit zo af en toe een röntgenfoto van je gebit laat maken maar niet veel meer dan dat, loopt je DNA meer schade op door *andere* oorzaken. Zoals de heel normale dagelijkse stofwisselingsprocessen. Het heeft dus geen zin je op die röntgenstraling te concentreren. Dat zou net zoiets zijn als je zorgen maken over de steentjes die af en toe opspringen van de weg en die je auto beschadigen (dat geeft zo af en toe een klein beetje schade, net als röntgenstraling op je DNA), maar tegelijk je auto dagelijks in een krappe parkeergarage parkeren en daarbij regelmatig een bocht te krap nemen zodat je met de zijkant langs een pilaar schuurt (dat geeft elke dag een vele malen grotere schade). Die dagelijkse schade aan je DNA treedt nu eenmaal op, daar kun je niets aan doen. Daar hadden de Neanderthalers al last van, en ook de capybara's in het laatste stukje ongerepte amazone-oerwoud. Die normale dagelijkse schade kun je niet voorkomen. Je kunt hooguit je lichaam in staat stellen de schade zo goed mogelijk te repareren. Hoe je dat doet lees je in de laatste alinea van mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+11