kan iemand anders voor mij besluiten van huisarts te veranderen?

Enige tijd geleden was er een situatie tussen een famillielid en een assistente van een huisarsten praktijk. Mijn famillie en ik gaan naar dezelfde huisartsen praktijk en toen heeft mijn famillie besloten dat de gehele famillie (dus zo ik ook) van huisarts moest veranderen. Ik heb er zelf nog niet achteraan kunnen gaan, maar kan men dit zomaar doen zonder gemachtigd te worden?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik woon zelf niet meer in huis, vandaar dat ik later pas hier achter kwam. Ik ben dus ook gewoon meerderjarig vandaar dat ik dit nogal vreemd vond toen ik tehoren kreeg dat er zonder overleg met mij veranderd is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Als jij nog niet meerderjarig bent, dan kan jouw familie dat beslissen. Maar ben je wél meerderjarig, dan mag jij daar zelf een keuze in maken. Maar voor een goede sfeer binnen de familie lijkt het mij geen goede zet als je nog bij hen in huis woont.
Poet
10 jaar geleden
Ik weet niet wat voor "situatie" dat was maar opstappen naar een andere huisarts lijkt me wat overdreven. Maar als je dat dan toch doet kan ik me voorstellen dat je kleine kinderen tot ongeveer 14 jaar ook meeneemt omdat je als ouder dan nog vaak meegaat. Als het kind ouder is dan gaat hij / zij zelf en laat hem / haar dan ook zelf kiezen om om te blijven of mee te gaan naar een andere dokter.

Het beste antwoord

Bel de huisarts en vraag de assistente wat de situatie is betreffende jezelf. Jij ben meerderjarig en beslist zelf. Als het goed is heeft jouw familie niet namens jou iets kunnen doorgeven. En geef aan dat je wilt blijven, ik denk dat je ook geen stem erin hebt gehad naar welke nieuwe huisarts de rest van de familie gaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik heb er een stem ingehad. Toen ik op de hoogte werd gebracht was dit zoiezo al gebeurd, zonder mijn medeweten, zonder mijn 'in-put'.

Andere antwoorden (2)

Het ligt eraan hoe oud je bent.
Ben je nog niet meerderjarig dan mogen je ouders dit voor je beslissen,maar ben meerderjarig dan mogen je ouders die beslissing niet voor je nemen.

Toegevoegd na 10 uur:
Het beste kun je de huisarts bellen en uitleggen dat dit zonder jouw toestemming en medeweten is gebeurd en dat je graag weer terug wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de praktijk waar ik heb gewerkt hadden we altijd een handtekening nodig van meerderjarigen die uitgeschreven werden, dit is volgens mijn oude baas (de huisarts) volgens de wet verplicht, maar ik weet dat er genoeg praktijken zijn waar ze dit niet doen. Ik zou maar eens bellen met de assistente, want wie weet waar jouw medisch dossier nu ligt..