Waarom stotter ik als ik begin met de zin? Wat kan ik eraan doen?

Ik stotter af en toe. Alleen als we bijvoorbeeld om beurten een stukje moeten lezen, en ik begin de zin. Ik kijk dan naar de eerste letter die ik moet lezen, en raak dan altijd in paniek. Hoe moet ik die letter zeggen, ik ga toch weer stotteren, ik ga vastlopen, enz. Ook met presentaties is het altijd het eerste woord/zin die ik moet zeggen. Meestal omdat ik in paniek ben gaat het ook fout. Ik ga zweten, trillen en mn hart gaat sneller kloppen. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Het is een vorm van verlegenheid. Daar groei je wel overheen, maar je hebt er nu last van. Zo kreeg ik vroeger altijd een vuurrood hoofd als ik iets moest lezen of voor de klas vertellen, en mijn stem ging trillen. Terwijl ik nu zomaar achter een microfoon een groep van meer dan honderd mensen toespreek. De truc is dat je goed voorbereid bent en precies weet wat je gaat zeggen. Niet denken aan de mensen die naar je luisteren en er misschien kritiek op zullen gaan geven, maar gewoon je best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te spreken. Concentreer je puur op de betekenis van de tekst en vergeet de omstandigheden!
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het stotteren zal stoppen als jij je concentreert op de betekenis van de tekst, in plaats van of je wel goed uit die eerste letter zult komen.
Onzekerheid en faalangst vormen de bron van je stotterend spreken. Omdat je onzeker en faalangst hebt heb je meer angst voor HOE je het zegt dan voor WAT je gaat zeggen.

Je geeft zelf al aan dat je panisch reageert als je iets MOET lezen. Hieruit blijkt al dat angst hebt om je stem te laten horen èn dat je angst hebt, een fout te maken.

Zodra het fout is gegaan regeer je wellicht nòg panischer en wordt het allemaal nòg erger.

Wat je moet doen om er vanaf te raken is het volgende: Neem je allereerst voor om maling te hebben aan wat anderen van je vinden èn gun jezelf de vrijheid fouten te maken.

Fouten maken hoort gewoon bij het mens zijn èn van fouten leer je bovendien.

Besef dus goed dat fouten maken de meest normale zaak is en ook dat IEDEREEN fouten maakt.

Durf dus te blunderen en heb volkomen maling aan wat anderen van je zeggen, c.q. denken. Sterkte hoor!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Psycholoog? Nee dat ben ik niet. Maar ik heb wèl gedurende heen mijn leven jongeren bijgestaan bij het oplossen vanen/ of het omgaan met, hun problemen. Problemen als b.v. zelfbeschadiging, anorexia alsmede problematiek van hen die uit het leven overwegen te stappen. Drie van mijn vrienden, twee in Nederland en eentje in Duitsland, zijn trouwens wèl psycholoog, dus kan ik hen af en toe raadplegen. Je ziet wel dat een grapje altijd een foutje of een aardigheidje kan verhullen. Zorg dus dat je altijd wel iets als leuke reactie 'achter de hand' hebt. Een hulpmiddeltje om wat minder onzeker te worden is: Je voorstellen dat je voor slechts één persoon b.v. je moeder of vader een stukje voorleest. Dat gaat ook op bij een spreekbeurt. Concentreer je daarom op één persoon en vertel hem/haar je verhaal. Vergeet de rest van je klas gewoon even. Ik neem aan dat je thuis geen last van je stotteren hebt als je iets uit de krant aan je ouders voorleest. Dat is overigens wel een prima oefening om je zelfvertrouwen wat te vergroten, hè. Groetjes, Ton
kijk ook eens naar je adamhaling. storteren kan te maken hebben met verkeerd adamhaling. haal eens diep adam door je neus en blaas uit door je mond. Probeer daarna je zin uit te spreken. het kan door stress komen dat je dan verkeerd adem haalt. Let dus wat vaker op je adamhaling. Oefen het gewoon eens thuis. Op internet zijn vast wat gratis adamshaling oefeningen te vinden.Hoop dat je er wat aan hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
ademshalings oefeningen. rare telefoonsoftware. maakt adam ipv adem