Is het slecht voor de ogen om nooit met zonnebril te lopen wanneer het heel erg zonnig is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Toch uitkijken, van te veel UV-straling op je ogen kun je staar krijgen. Het is niet voor niks dat grauwe staar in ontwikkelingslanden zo veel voorkomt en dat zo veel mensen daar vroegtijdig blind worden.
Gebruik liever een zonnebril... En als je in de tropen woont: laat je ogen geregeld controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Slecht is het niet, mits je niet regelrecht in de zon kijkt steeds. Je krijgt er eerder rimpels van omdat je gaat knijpen met je ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in een warm , zonnig land, maar draag nooit een zonnebril. Sterker, ik heb er zelfs geen. Ondanks dat heb ik nooit last van mijn ogen, en heb geen "knijp rimpels"rond mijn ogen.
Er zijn echter mensen die niet zonder een zonnebril kunnen, volgens mij is het een persoonlijke aangelegenheid, wel of geen zonnebril. Alleen moet je niet recht in de zon kijken, dit is uiteraard niet gezond voor je ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij niet, anders had de heer ons (zowel dieren als mensen) standaard uitgerust met een zonnebril lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, want er is geen heer die dat had kunnen doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn dieren die dit wel bezitten. Maar goed, ook al was er geen Heer, dan was er wel de evolutie de ervoor zou zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar daar gaat wel even wat tijd overheen. Niet zo lang geleden woonden we nog met zijn allen in het bos, maar omdat wij alles gekapt hebben zitten we nu dus de hele dag in de zon te kijken. Dus nog ff een paar miljoen jaar wachten en dan heb je je zonnebril op je hoofd gegroeid, tenzij iedereen een zonnebril blijft dragen, dan is het dus niet nodig :D
UV-stralen kunnen leiden tot een voortijdige veroudering van de ooglens en daardoor vroegtijdig staar of cataract uitlokken. Onderzoek wees uit dat mensen die zelden of nooit een zonnebril dragen, vier maal meer kans lopen op cataract.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel er mensen zijn die er geen of minder last van hebben, is het voor je ogen rustiger om een zonnebril te dragen in felle zon maar ook tijdens verblijf in een zonnig sneeuwlandschap.
Hoofdpijn is vaak een indicatie dat je ogen het felle licht niet goed verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je ogen stellen zich in op scherp licht, door de pupillen te vernauwen