Dat mag. Bij het inbrengen van een katheter bij iemand anders moet je sowieso steriel werken, dus je wast vantevoren goed je handen en gebruikt steriele handschoenen. De patiënt loopt dan geen extra risico. Bij het inbrengen van een katheter (ik neem aan een blaaskatheter?) moet je erop letten dat er geen onnodige bacteriën in de blaas komen. Een virale blaasontsteking bestaat wel, maar is eigenlijk niet van betekenis als risico bij het inbrengen van een katheter, en daarbij vraag ik me af wat een verkoudheidsvirus zou kunnen uitwerken in de blaas. Maar natuurlijk geldt: de katheter, het glijmiddel, de wattenbollen etc. houd je steriel, dus je moet er niet op gaan hoesten of proesten. Maar dat laatste lijkt me vrij logisch eigenlijk. Gewoon goed handen wassen, en het hygiëneprotocol strikt opvolgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik kan overzien klopt je verhaal weer eens helemaal! +1

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, wettelijk gezien mag dat. Er is geen wet/regel die dit verbied.
Het zou kunnen zijn dat er protocollen zijn op je werkplek, hier zou je naar kunnen informeren.

Zelf zou ik een mond-neus kapje opdoen bij het inbrengen van een catheter, en je handen zeer goed wassen uiteraard.
De persoon in kwestie zal waarschijnlijk een verminderde weerstand hebben, dus extra maatregelen nemen is geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jazzz bedoeld dat hij zelf verkouden is ipv de patient waar de catheter in moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zin; "De persoon in kwestie zal waarschijnlijk een verminderde weerstand hebben, dus extra maatregelen nemen is geen overbodige luxe" lijkt net of ermee bedoeld word dat de patiënt verkouden is. Maar volgens mij heeft iljachienna het wel goed begrepen, maar ik zijn/haar antwoord minder goed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het inderdaad goed begrepen. Ik bedoel te zeggen dat de persoon die de catheter nodig heeft een verminderde weerstand zal hebben, en dat de verzorgende dus extra maatregelen moet treffen aangezien deze verkouden is en dit makkelijk overbrengt op de patient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn excuus...
Ja dat mag, met idd een mondkapje op kunnen je bacillen nauwelijks een kant op. Ook je handen goed wassen en zorgen dat er verder geen vochtdeeltjes van jou in aanraking komen met de patiënt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk wel, maar het lijkt me wel zo hygiënisch om er 1 op te zetten. Nies en/of hoest bij het niet dragen van een mondkapje dan wel even de andere kant op :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet dat virussen zich echt niet laten tegenhouden door zo'n lapje vloeipapier? Bij griepepidemieën is er in ieder geval nog nooit enig effect gemeten van het gebruik van mondmaskertjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij voor de hand liggend dat wanneer je zo'n kapje op hebt, er minder snel een overdracht van virussen plaats vind dan wanneer je er geen op hebt. Een gasmasker zou dan ook een optie kunnen zijn, al lijkt me dat niet echt bevorderend voor de gemoedstoestand van de :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Patiënt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus het punt met de meest gebruikte mondmaskertjes. Virussen gaan er net zo makkelijk doorheen als de moleculen van je in- en uitademingslucht. Die dingen hebben geen enkel beschermend effect. Bij bacteriën (TBC bijvoorbeeld) hebben ze wel enig effect waarbij aangetekend dat een goede hoestdiscipline net zo goed werkt. Het staat misschien wel chic en professioneel om zo'n ding te gebruiken bij griep en verkoudheid maar in de ogen van iedereen die weet waar het over gaat maak je jezelf belachelijk.