Is het nu wel of niet gezond om 's avonds 1 of 2 glaasjes rode wijn te drinken..?

En zo ja, ligt het er ook nog aan welke wijn je dan drinkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Amerikaanse wetenschappers hebben hier studie naar verricht en zij ontdekten dat matige drinkers( 2 glazen wijn p.d.) over het algemeen een langer leven hebben dan geheelonthouders en zware drinkers. Naast de vele mineralen en vitamines die in de wijn zitten,zijn er nog andere effecten die de gezondheid positief beïnvloeden.
Tijdens het drinken van een glas wijn zal de ademhaling verdiepen. Tegelijkertijd wordt de bloedsomloop in het gehele lichaam gestimuleerd.Volgens hen bevat rode wijn een stof die de levensduur van cellen verlengd. Het gaat om resveratrol, een stof die onder meer in pinda`s en druiven te vinden is. De wijnen uit chili, Australië en Argentinië zouden vanwege de extremere weersomstandigheden deze stof meer bevatten als de wijnen in onder meer Frankrijk.
Algemeen wordt aangenomen dat rode wijn geneeskundige eigenschappen heeft, vooral vanwege de tannine die erin zit. Deze verwijdt de aders en slagaders en vermindert op die manier hartziektes.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Hou het bij 1 glaasje!

Het is gezond voor hart en bloedvaten, maar de sulfieten die er in de meeste wijnen zitten, zijn minder gezond en kunnen je flinke hoofdpijn bezorgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt helemaal +
Dat is gezond inderdaad, en volgens mij maakt de soort rode wijn niet veel uit, alleen een zoete is weer slecht voor tanden en calorieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind vooral heel veel tegenstrijdige informatie. De ene bron zegt van wel, de andere van niet. Waarschijnlijk ook omdat wijnfabrikanten er veel belang bij hebben dat mensen geloven dat het gezond is, en niet erbij zeggen dat het niet voor iedereen geldt.
Wat ik er nu zo'n beetje van begrijp is dat het alleen gezond is voor mensen boven de 40, omdat wijn stoffen bevat die beschermen tegen hartkwalen, maar jonge mensen daar bijna nooit last van hebben. En alleen voor mannen, omdat het bij vrouwen borstkanker kan veroorzaken.
Maar goed, veel tegenstrijdigs dus, ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
één glaasje wijn houd het bloed dunner, pas iemand gesproken die in het ziekenhuis terecht kwam met te dik bloed, daar werdt hem verteld als ie af en toe een glaasje wijn had gehad dat het hem niet overkomen was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt wel gezond te zijn omdat er in de wijn een bepaalde stof zit ( naam ben ik even kwijt ) die goed zijn voor hart en bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is ook geadviseerd om (max.) 2 glazen rode wijn te drinken. Ik val in de categorie hart en vaatziekte. Nou is dat voor mij geen straf hoor want ik houd er wel van.
Je hoeft mij er ook niet aan te helpen herinneren.

Belangrijk is echter, dat hij rood is en dat jij hem lekker vindt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat JIJ hem lekker vindt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lus er wel pap van....! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgenvroeg, brintawijn :)
Je bent dan nog geen alcoholist, maar volgens wikipedia wel op weg om er een te worden:

Het drinken van 3 biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel is het een eerste fase. Ook het drinken van heel weinig alcohol is al een eerste stadium. Gemiddeld één op de twaalf mensen die alcohol drinken, raken er aan verslaafd.
(bron wikipedia)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, waarom moet alles in hokjes worden ingedeeld, en dan het liefst op basis van pseudo wetenschappelijk onderzoek. Mijn partner drinkt een een fles witte wijn per dag afgewisseld met borreltjes. Ik drink helemaal niets, omdat ik het niet lekker vind. Waarom zou een mens zijn gang niet mogen gaan. Ga je eerder dood, dat vrezen wij niet en bovendien kennen wij genoeg zuiplappen van 100 en anti-alcoholisten die met 50 de pijp aan Maarten geven. Niemand kan zeggen wat wel of niet gezond is voor een persoon, en het is net als bij beleggen, wat voor de meerderheid kan gelden hoeft niet voor U persoonlijk te gelden.Anders zou nooit iemand de staatsloterij winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook een manier om er mee om te gaan!
+1
dat is gezond. welke wijn? degeen die je lekker vindt.
ingeval van ernstige leverziekte of bij gebruik van bepaalde geneesmiddelen is het niet gezond. het kan de werking van medicatie versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode wijn is gezond als je 1-2 glaasjes per dag drinkt.
Dit wordt als wetenschappelijk bewezen beschouwd.
De rode kleurstof heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten.
Gebruik je echter medicijnen die onverenigbaar zijn met alcohol, dan raad ik je wijn drinken af.
Misschien kan je het medicijn vervangen voor de rode wijn.
Doe dit echter uitsluitend NA raadplegen en goedvinden van huisarts of specialist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In wijn zitten stoffen die de weerstand van het menselijk lichaam ondersteunen, waardoor je weerbaarder wordt tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Vooral rode wijn, waarin de stof tannine uit de schillen en pitten van nature aanwezig is, heeft hierin een ondersteunende functie.

De in de wijn aanwezige alcohol heeft een bloed verdunnende werking waardoor een betere doorbloeding van alle organen (ook hersenen en geslachtsorganen), zorgdraagt voor een betere stofwisseling wat op haar beurt zorgt voor lichamelijk en psychisch welzijn.

Uitgangspunt in dit opzicht is; alles met mate. Een hoge alcoholconsumptie zal het zenuwstelsel verzwakken, wat alle positieve aspecten totaal in het negatieve zal doen omslaan.
•Twee of meer glazen rode wijn per dag kunnen een flinke hoeveelheid loopneuzen besparen. Wie twee of meer glazen rode wijn per dag drinkt, zou volgens onderzoekers van de Harvard School of Public Health bijna de helft minder verkoudheden te verduren krijgen.
•Collega-wetenschappers van de American Geriatrics Association toonden aan dat wijn ons in zekere mate beschermt tegen de oogaandoening macula degeneratie.
•Rode wijn verhoogt de goede cholesterol (HDL) en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Rode wijn is bovendien rijk aan antioxidanten. Deze antioxidanten kunnen de oxidatie van LDL-cholesterol afremmen. Kies daarvoor wel voor de juiste druiven: Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot.
•Wijn als medicijn tegen Alzheimer: Aan twee verschillende Amerikaanse onderzoeksinstituten werden bewijzen gevonden dat de anti-oxidant resveratrol de ophoping van eiwitten in de hersenen tegen gaat en zo de kans op Alzheimer kan verminderen.
•Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van rode wijn de kans op longkanker bij rokers en ex-rokers verkleint. Rokers die minstens één glas per dag drinken, hebben zestig procent minder kans om longkanker te krijgen dan mensen die nooit rode wijn drinken. Bij witte wijn is effect niet aanwezig.
•Polyphenolen, of plantaardige chemicaliën, zijn in relatief hoge niveau’s terug te vinden in rode wijn. Polyfenolen worden verondersteld om de niveaus van gas-stikstofmonoxide te stimuleren in het bloed. Die maken de bloedvaten wijder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De algemene opvatting is dat een of twee glaasjes wijn per dag goed zijn voor de gezondheid, met name voor de bloedvaten.
Maar zoals het gezegde: "elk voordeel heeft een nadeel" geldt hier ook. Het werkt namelijk ook bloeddrukverhogend; het kan niet met alle medicijnen worden gebruikt en het kan bij slecht functionerende nieren ook beter worden vermeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol is bijna overal slecht voor, b.v. voor je spieren, je hersenen, etc. Toevallig heeft het voor je bloedvaten bij matig gebruik enige postieve effecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van het drinken van een beperkte hoeveelheid rode wijn. Telkens weer komt eruit dat mensen die een à twee glazen rode wijn drinken per dag minder kans lopen op hart- en vaatziekten dan geheelontouders. Bij een hogere dosering neemt het positieve effect niet toe, maar het negatieve effect op de lever iswel dosis-afhankelijk....
Het lijkt niet uit te maken of je de goedkoopste wijn drinkt die er te vinden is, of de allerduurste.(|behalve voor de smaak dan ). Dus drink gerust 1-3 glazen (voor mannen) of 1-2 glazen (voor vrouwen). Geniet ervan, maar pas als je niet meer achter het stuur hoeft, en natuurlijk niet meer dan 2 of 3 glazen op een dag......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druiven worden bespoten met uiterst giftige dioxines.Dan heb je de sulfieten nog.Daarom :koop biologische wijn, dan ben je al van de dioxines af.Ja het is gezond: vanwege de resveratrol die hart-en vaatziekten voorkomt, maar alleen de biologische dan.