Kun je door middel van een bloedonderzoek zien hoe goed of slecht iemand zijn weerstand is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Nee dat kan niet. Weerstand heeft niet alleen te maken met witte bloedcellen. Het immuunsysteem is niet zoals bijvoorbeeld het hart een concreet orgaan dat we kunnen terugvinden in het lichaam. Maar het is wel gebonden aan verschillende organen en mechanismen. Lymfeklieren, milt en thymusklier samen met witte bloedcellen zorgen er voor dat bacteriën, virussen en andere bedreigende minibeestjes het lichaam niet ondermijnen.
Door het slecht functioneren van deze mechanismen wordt je gevoeliger voor allerlei infectieziekten, griep, verkoudheid maar ook voor herpes, klierkoorts en zelfs voor het HIV-virus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Door te kijken naar het aantal witte bloedlichaampjes:

De witte bloedlichaampjes

Het zijn de witte bloedlichaampjes en hoofdzakelijk de neutrofiele witte bloedlichaampjes die ons tegen infecties beschermen. Wanneer er te weinig zijn, is onze weerstand niet goed. Koorts (38°C) of hevige rillingen zijn vaak de eerste tekenen van een infectie. Dan moet het aantal witte bloedlichaampjes dringend gecontroleerd worden. Als er te weinig zijn, zal men snel een antibioticabehandeling via infuus moeten starten, want de natuurlijke weerstand volstaat dan niet om de infectie te bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat gaat helaas niet... Ze kunnen wel fouten zien, maar niet de weerstand an sich... Dat zou mooi zijn als dat kon...

Toegevoegd na 10 minuten:
Dus wel dat de weerstand te laag is, maar niet dat de weerstand goed is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahoor! Ik sluit me aan bij de reactie van Jelle! Weerstand kan worden bepaald aan de hoeveelheid witte cellen. Infectiesporen worden getraceerd door analyse van het bezinksel. Ik heb vrij recent (afgelopen halfjaar) meermaals dergelijke bloedonderzoeken gehad en na analyse ervan kon ik op hun beeldscherm alle resultaten zien. Van belang o.a. was zeker ook mijn weerstand. Perfect kon ik die maanden zien dat mijn weerstandsniveau verbeterde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de algemene weerstand speelt het bloed een belangrijke rol..!

Dus het kan...