Waarom moet je een antibioticakuur helemaal afmaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ de meeste mensen denken mijn klachten zijn over dus ik stop ermee.

Het beste antwoord

Zo’n twee en een half jaar geleden publiceerde de Nederlandse internist Jan Prins dat in de meeste gevallen (bij een milde longontsteking) de antibioticakuur met meer dan de helft verkort kan worden. Er bestaat zelfs data uit de jaren 40 waaruit blijkt dat mensen die een kuur van 3 dagen volgden net zo snel herstelden van een bacteriële infectie als mensen die een kuur van 10 tot 14 dagen volgden. Nu is de discussie over wat nu eigenlijk het wetenschappelijke bewijs is achter de lengte van antibioticakuren aangewakkerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science. De argumenten vóór een lange kuur lijken vooral gebaseerd op één specifiek voorbeeld. Eind jaren veertig, begin jaren vijftig van de vorige eeuw werd in het gevecht tegen tuberculose (TB), het antibioticum Spectinomycine ingezet. Tests leken te bewijzen dat korte kuren van drie dagen ervoor zorgden dat resistente bacteriën ontstonden. Langere kuren werden daardoor de norm. Inmiddels weten we dat niet het antibioticum zorgde voor het ontstaan van resistente TB bacteriën; die resistente TB stammen waren al aanwezig bij aanvang van de kuur. Sterker nog, juist door het verlengen van de kuur krijgen resistente stammen de mogelijkheid om nog sterker te worden en nog beter te groeien in de aanwezigheid van antibiotica (adaptatie).
Lees verder op:
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je traint je belagers het vergif te overleven, dan krijg je mrsa-bacteriën... Multi Resistente Stafylococcen Auriolis...

En dat wil je niet, je wilt er vanaf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders verwerkt die niet 100%.
Dus daarom moet je i.v.m even vergeten in te nemen, helemaal opnieuw beginnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat het de meeste kans heeft om de bacterien te bestrijden. Als je verschillende kuren niet helemaal afmaakt heb je kans dat niet alle infectieveroorzakers dood zijn met als gevolg dat de bron niet voldoende aangepakt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om zeker te zijn dat je alle (voor jou) schadelijke bacteriën volledig heb uitgeroeid.
Bacteriën zijn redelijk sterk en kunnen in zware omstedigheden toch overleven.
Vrij snel na het begin van je kuur zijn er al voldoende uitgeroeid om je minder ziek te voelen. Maar het gaat om die laatste paar. Wanneer je je kuur niet volledig afmaakt kunnen die weer de kop opsteken. En soms komen ze dan nog sterker terug waardoor de antibiotica niet meer werken. Dan zijn ze resistent geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziekte wordt veroorzaakt door bacteriën.
Deze moeten vernietigd worden door de antibiotica. Daarvoor is voor een bepaalde tijd een percentage antibiotica nodig in je lichaam, Breek je voortijdig de kuur af dan heb je redelijk veel kans dat de bacterien niet dood zijn en dan een afweer tegen de antibiotica gaat opbouwen. Dit heet dan resistent worden. Bij een volgende aanval van de bacterie is het mogelijk dat je niet of slecht rageert op de antibiotica.
Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens een antibioticakuur worden bacteriën gedood.
De zwakste als eerst en de sterkste als laatste.
Indien je de kuur niet afmaakt, dan doodt je niet die laatste, sterkste groep van deze bacteriën.
Die overleven dan en vormen een moeilijker te bestrijden bacterie.
Als dat een tijdje lang zou gebeuren, dan ontstaan er bacteriën, die van een antibioticakuur helemaal niet meer dood gaan en moet men naar een nieuw geneesmiddel gaan zoeken.
Zo zijn er al heel wat moeilijk en bijna niet meer te bestrijden bacterién ontstaan!
Dit is het grootste gevaar van de antibiotica toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
helder uitgelegd ed +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Heldere uitleg van de huidige stand van de wetenschappelijke kennis. +1.
Deze staat meestal voor een aantal dagen. Om de bacterien volledig te kunnen doden. Als je deze voortijdig stopt zijn ze niet allemaal dood en bestaat de kans dat deze weer terugkomt. En je weer een nieuwe kuur nodig hebt.
Dit is niet echt bevordelijk voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk simpel om te vermijden dat er exemplaren overblijven die dan resistent zijn of worden tegen de antibiotica,waardoor de stam in de toekomst steeds sterker wordt.