ik heb gisteren een bal op mijn vinger gehad. het middenste stukje van de vinger is dik, en blauw. met moeite en pijn beweeg ik hem een beetje.?

Toegevoegd na 1 minuut:
wat is dit?? en wat kan ik eraan doen.. hij doet best wel pijn en vooral als je erop drukt met je vinger

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.6K

Antwoorden (5)

Wij kunnen geen diagnose stellen omdat wij geen dokters zijn en we je vinger niet kunnen zien.
Ik raad je aan om naar je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan een kneuzing zijn, maar ook een breuk. laat er voor de zekerheid even naar kijken door een arts. ook bij een kneuzing kan het nodig zijn, dat er een spalk om wordt gelegd.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Met wat leukoplast aan een andere vinger vasttapen. Bij volleybal komt dat regelmatig voor. Daardoor zul je geen belasting meer op je vinger krijgen en is het probleem snel weer opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest waarschijnlijk is dat je vinger is gekneusd.

Duw eens op de vingertop wanneer je vingers recht zijn. (Dan breng je dus wat druk in de lengte van je vinger, richting je hand.) Wanneer dit veel pijn doet, kan dit een aanwijzing zijn voor een breuk. Ga in dat geval voor de zekerheid naar de dokter om dit uit te sluiten.

Een kneusing van een vinger kan behoorlijk pijn doen en je kunt er ook lang last van houden. Tijdelijk twee of eventueel drie vingers aan elkaar tapen is een goede tip.

Als je erg veel last hebt van pijn en/of kloppen kan het helpen om je hand op de tegenoverliggende schouder te leggen (rechterhand op linkerschouder of linkerhand op rechterschouder). Een mitella kan hierbij helpen, maar is misschien ook niet nodig...
In ieder geval kan de pijn of het gevoel van kloppen erger worden wanneer er meer bloed in stroomt. Dat kun je dus voorkomen door je hand hoger te leggen. Dat kun je eventueel ook in bed doen door je arm op een kussen te leggen. Ondersteun dan ook je elleboog, anders krijg je dáár weer last. ;-)

Kneusingen bestaan in ontzettend veel gradaties, dus je moet zelf bepalen hoe je de pijn het beste kunt tegengaan of weerstaan. Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je geen breuk of ander letsel hebt dan kneusing alleen, kun je het beste even naar je huisarts gaan.

Volgende keer als je zoiets meemaakt, kun je het beste zo snel mogelijk gaan koelen. Dit gaat de zwelling tegen en dan zul je naderhand dus ook wat minder pijn/last ervaren. Ook bij breuken is het helemaal niet erg om te koelen. Zwelling tegengaan is altijd goed! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet meteen aan het ergste te denken: een botbreuk of kneuzing, dat weet je nog niet. Je vinger kan ook ontstoken zijn. Als dit het geval is, schrijft de huisarts je een kuur voor.

Als het begint te kloppen moet je naar de eerste hulp, en als dat niet het geval is, maar je hebt nog wel pijn en het is nog dik, moet je echt even een arts ernaar laten kijken.