Kost het meer moeite om je ogen op of dicht te houden?

Soms houd ik mijn ogen even dicht. Maar dan moet ik er toch wel moeite voor doen om die dicht te houden. Maar soms als ik bijna in slaap val. Dan kan ik ze amper open houden. Wat kost nou meer moeite?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

De mens is nieuwschierig aangelegd en wil graag alles meekrijgen in zijn of haar omgeving. Als je niet ontspannen genoeg bent of je omgeving is niet rustig, zal het je moeite kosten om je ogen dicht te houden.
Maar als je heel moe bent geeft je lichaam aan dat het rust wil hebben en wil slapen. In dat geval zul je dus moeten 'vechten' tegen je slaap. Dit zal je na een tijdje denk ik in het algemeen meer moeite gaan kosten. Maar het zal verschillen per situatie. Het makkelijkste is het toch wel dat als het overdag is en je bent actief, dat je dan je ogen open houd en als je 's avonds gaat slapen en je bent moe, dat je dan je ogen dicht houd.. niet andersom he;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat beide gevallen moeilijk is wanneer je niet in staat bent om dit te doen.
Je ogen dicht houden omdat het"moet" zet al een bepaalde druk op je, waardoor je het toch wel gaat doen. Dat is hetzelfde met, " je mag niet denken aan bruine bloemen" .. en ja , je zult denken aan bruine bloemen hoe erg je, je er ook toe wilt verzetten.

Je ogen openhouden is makkelijk wanneer je op je automatische piloot van de dag werkt. Je heb ze nodig dus blijven ze open. Wat is het nut nou om ze dicht te houden? Dat zal ook precies de rede zijn waarom ze niet dicht blijven.. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat gewoon per situatie verschilt. Het ene moment is het moeilijk om ze open te houden, het andere moment om ze dicht te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's morgens om half 7 in de auto heb ik het moeilijk om mijn ogen open te houden... slaap, moeheid etc.
Ik vind het makkelijker om mezelf er toe te zetten om mijn ogen dicht te houden. Bijvoorbeeld als ik niet mag kijken omdat iemand een verassing heeft... onder het bidden in een kerk of bij het spelen van een bewusteloze op een EHBO vereniging.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het moeilijk vinden om hun ogen dicht te houden... mensen met slaapproblemen bijvoorbeeld. Blijven woelen en staren naar het plafond.

Als ik nog eens een middeltje weet om mijn ogen open te houden in de auto smorgens vroeg ben ik een blij mens... ramen open in de regen, kachel op koud... vlinderr blijft knikkebollen in de file ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan of je moe bent of niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt ervan af of je naar buiten of naar binnen gericht bent.
Als je naar buiten gericht bent houdt je ze makkelijk open, en als je naar binnen gericht bent (tijdens meditatie of als je moe bent en de wereld wilt buitensluiten) houdt je ze makkelijk dicht.

In principe kost het allebei ongeveer even weinig moeite, en als er al een verschil is zal open toch iets meer moeite kosten, alleen al omdat het tegen de zwaartekracht inwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor beide heb je mijns inziens geen of evenveel moeite nodig.
Je oogleden reageren op je waak en slaap ritme. Dus worden vanzelf aangestuurd, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar net aan wat je zelf ervaart. Dat kan per persoon verschillend zijn.