Kunnen jongeren nog naar de huisarts zonder dat de ouders dit weten? (uitleg)

Als ik inlog bij mijn zorgverzekeraar, staan daar ook mijn bezoeken aan de huisarts vermeld. Onder het `kopje ` vergoed, maar ze staan erop.
Ik geef hier regelmatig als antwoord dat jongeren alleen naar de huisarts kunnen en dat die een beroeps geheim hebben en dat ouder het niet hoeven te weten.
Is het vermelden van huisarts bezoek bij elke zorgverzekering zo, ik heb CZ.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ik weet alleen niet of dat bij alle zorgverzekeringen is, want ik heb ook CZ ;-)
Maar ik ga deze vraag volgen, want ben zeer benieuwd naar het antwoord. Vooral ook omdat ik en veel andere met mij hier op GV inderdaad vaak het advies geven naar huisarts te gaan en dat de ouders dat niet hoeven te weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde bij de friesland.. komt dan een brief met kosten etc. aan de ouders. Dus de huisarts zegt het niet.. maar de zorgverzekeing wel!
SnakeEye
12 jaar geleden
Ik vind het ook een goeie vraag, alleen denk ik niet dat de verzekeraar anders kan doen dan vermelden. De huisarts heeft beroepsgeheim, maar de verzekeraar niet. En mocht de verzekeraar bijvoorbeeld alsnog diversen op de verzamelfactuur melden ipv huisartsbezoek, gaan je ouders daarover weer vragen stellen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat ALS ze dat doen dat alleen doen bij volwassenen? Goeie vraag, bel je verzekeraar eens zodat je dat hier kunt melden hoe ze daar mee om gaan?

Het beste antwoord

Beste Nelly, dit werkt inderdaad niet zo bij iedere zorgverzekeraar. Zelf zit ik bij Promovendum (Avero), deze verzekeraar laat eigenlijk niets zien wat vergoed wordt, en maar al te vaak wat er niet vergoed wordt :)

Belangrijker is dat je met deze vraag de 'vinger op de zere plek legt' van de voortschrijdende digitale mogelijkheden. Binnen onze maatschappij zijn we zo verwonderd over de technologische mogelijkheden, dat we misschien te weinig nadenken over of en hoe we deze mogelijkheden moeten toepassen. Je haalt nu een goed voorbeeld aan, en er zijn nog talloze anderen te noemen. Wat te denken van de miljoenen mensen die hun privacy opgeven op Facebook en andere sociale netwerken. Veelal onder het motto, 'je kan het toch afschermen' en 'alleen vrienden kunnen mijn profiel zien'. De realiteit is echter dat alle informatie voor eeuwig opgeslagen wordt en is overgeleverd aan de genade van de beherende bedrijven. Deze bedrijven worden slechts beperkt door wetgeving die jaren achter de realiteit en mogelijkheden aanloopt.

Ook illustreert je voorbeeld goed dat er veel aspecten zijn die lastig te overzien zijn. Ik vermoed dat maar weinig mensen bij het kiezen van een verzekeraar stilstaan bij de manier van registreren en de privacy van de gezinsleden. Net als dat de meeste mensen zich niet bewust zijn van de achterhaalde beveiliging van GSM verkeer, en dat veel telefoongesprekken gemakkelijk af te luisteren zijn. Of je op dat moment bedrijfsgeheimen bespreekt of niet, maakt dan weinig uit. Oftewel, tegen de tijd dat we erachter komen, is het veelal te laat. Om alle risico's te kunnen overzien moet je een expert zijn op veel gebieden, en dat is niemand.

Een ander voorbeeld. De laatste tijd is het hacken van bedrijven een trend, kennelijk onderschat men het risico of ontbreekt de kennis om veilig met informatie om te gaan (zelfs bij multinationals). Wie verzekerd ons dan dat medische informatie veilig is in een electronisch patient dossier? En waarom moet ik als ik bij een webshop een boek koop, al mijn persoonsinformatie prijsgeven? Wat gebeurt er met die informatie?

Excuus voor dit kleine relaas over de zorgen die ik heb over de maatschappij, ik voelde me geprikkeld om wat uit te wijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij mijn verzekeraar in elk geval niet. Ik krijg wel eens declaratieoverzichten waar consulten opstaan, en hulpmiddelen, verbandmiddelen, taxivervoer of wat dan ook, maar ik heb er nog nooit huisartsenbezoek op zien staan. Ook telefonische consulten en visites niet, evenmin als bezoeken aan de huisartsenpost.

Overigens vind ik het een hele goede vraag (+1) en zou het ook een vraag zijn voor de politiek als dit niet zo blijkt te zijn. Ik kan niet 'inloggen' bij mijn zorgverzekeraar, dus kan alleen de overzichten inzien die ik thuisgestuurd krijg. En ik vraag mij ook af of wanneer een ouder inlogt, die de gegevens van kinderen ook te zien krijgt. Maar nogmaals: mocht blijken dat ouders kunnen zien hoeveel consulten er voor een kind worden gedeclareerd, dan vind ik dat geen goede zaak. Hoewel de inhoud van een consult onder het beroepsgeheim valt en volgens mij het feit dat er een consult plaatsvindt niet, zal het enkele feit dát een ouder kan zien dat een kind bij de huisarts is geweest, voor kinderen en jongeren een drempel op kunnen werpen om naar hun eigen huisarts te gaan. Aangezien de huisarts ook vaak de vertrouwensarts is, vind ik dat geen goede zaak.

Maar het antwoord is dus: nee, dit werkt niet bij elke zorgverzekeraar zo.