Ben jij vanmorgen niet wakker geworden? Je was diep in slaap en je vergat alles, maar je werd toch weer wakker, dus je ademde toch door...

Dat is het antwoord...

Dolfijnen moeten bewust ademhalen, die kunnen dat wel vergeten, maar mensen niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wordt beter met dolfijnen!

Andere antwoorden (7)

Nee je hoeft het ook niet te leren gaat allemaal helemaal vanzelf, als je gezond bent tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de ademreflex zit hard-gecodeerd in je brein. Voor zover de vergelijking met een computer op gaat zou je kunnen zeggen dat herinneringen in het tijdelijke RAM-geheugen zitten, en reflexen in het permanente ROM-geheugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Het is een reflex. Net als knipperen met je ogen, dat kun je ook niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet. Het is niet eens aangeleerd want een baby van 10 sec oud kan het al. Het gaat vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ademen hoef je niet na te denken. Zelfs als je slaapt, kun je het niet vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die HeroDD;

Komt bijna nooit voor. Ik ken alleen dat geval van het domme blondje dat bij de kapper haar koptelefoon af moest doen en toen bewusteloos neerviel. Bij toeval werd ontdekt dat ze de hele tijd luisterde naar "adem in"...., adem uit...., adem in...., adem uit....".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit je hersenstam komt via de N. Vagus de prikkel naar je diafragma (middenrif) om te contraheren. Daardoor expandeert het volume in je thoraxholte en adem je in.

De gehele aansturing van de N. Vagus loopt involuntair, wordt dus aangestuurd zonder dat je er bewust invloed op uit kan oefenen.

Deze aansturing zal nooit stoppen. Het is geen proces van aanleren en vergeten, deze neuronen (hersencellen) hebben ooit de taak meegekregen en zullen de rest van het leven deze taak uitvoeren.

Wel kan dus de ademhaling stoppen als deze neuronen door een oorzaak niet meer functioneren. Dit kan door een infarct, laesie of zuurstoftekort (bv bij een hartstilstand)