Als je elke dag 100 haren verliest (schijnt zo te zijn) en je krijgt weer 'nieuw' haar, dan zou je toch stekelhaartjes moeten zien?

Nieuw haar begint toch kort? Waarom zie je nieuwe (korte) haren niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Je hebt zoveel haren, dat dat niet opvalt. Elk haartje begint klein, maar blijft groeien. Tegen de tijd dat elke haar uit is gevallen, zijn de eerste nieuwe haren al weer lang geworden. Zo vallen alle haren uit en worden ze vervangen door nieuwe, maar merk je het niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gemiddeld heeft een mens dus ongeveer 100.000 haren. Dan doe je er dus zo'n 1000 dagen over voor al je haren vervangen zijn. En in 2,5 a 3 jaar is je haar ook een heel eind gegroeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot onze nagels, die doorlopend groeien, verkloopt de haargroei in fasen. Het is een cyclisch proces en wordt gekenmerkt door een groei- (anagene),
overgangs- (katagene), en een rust-(telogene) fase. Aan het eind van de rustfase valt het haar spontaan uit.
Diep in de huid is reeds een nieuwe haar aanwezig en deze isdan in de groeifase en groeit vanuit de haarwortel in het haarzakje na ongeveer drie weken door de huid heen naar buiten.
Het haargroeiproces begint nu weer van voren af aan met de groei- overgangs- en rustfase. Dit proces noemt men de haarcyclus.
De groeifase op de behaarde hoofdhuid duurt 4 tot 6 jaar, terwijl de groeisnelheid ongeveer 0.35 mm tot 1 cm per maand is. De overgangsfase duurt ongeveer 14 dagen, en de rustfase 3 tot 4 maanden. Aan het eind van de rustfase laten de haren gemakkelijk los en vallen spontaan uit of laten los door kammen, borstelen of
wassen.
Normaliter verliest een volwassene 50 tot 100 hoofdharen per 24 uur en verkeert ongeveer 80% van alle hoofdharen in de groeifase.
Hoofdharen ontwikkelen zich onafhankelijk van elkaar. Ze vallen niet tegelijkertijd uit, want iedere haar valt op een verschillend tijdstip uit. Wanneer de ene haar nog in de
groeifase is, kan een er naastgelegen haar in de overgangs- of rustfase verkeren. Dit noemt men wel ”mozaiek”-patroon. En dat is de reden dat je er niets van merkt. Je hebt in gezonde staat een constante hoeveelheid haren op je hoofd, die heel geleidelijk voor nieuwe worden vervangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
verkloopt = verloopt
Amadea
12 jaar geleden
Kijk maar eens naar iemand die zich kaal geschoren heeft. Die krijgt geen stekeltjes. Die jonge haartjes zijn nog zacht. Die korte zachte haartjes vallen niet op tussen al die langere stevige haren. Stel je maar eens voor dat er 10 kinderen tussen 1000 volwassenen staan; die zie je dan ook over het hoofd. Zo moet je het ook met je haar zien. Ze zijn er absoluut wel, maar vrijwel niet zichtbaar.