Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je nu, in januari, al last hebben van pollen?

Mijn zoon geeft aan dat hij nu (januari) al last van pollen heeft. Kan dit door veranderingen in het klimaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat er ook al aan te denken. Ik loop al een paar dagen enorm te niezen, en ik ben echt niet verkouden..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het stuifmeelseizoen van de hazelaar en de els kondigt zich aan. Vooral de mannelijke katjes van de hazelaar vallen momenteel op in de natuur. Toch bleef het aantal ingezamelde stuifmeelkorrels tot nu toe zeer laag.

Dus lijkt de kans op allergie zeer klein.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Niet door het klimaat, maar wel door het warme najaar en zachte winter van dit jaar.

Was onlangs nog in het nieuws:
"Het aanhoudende zeer zachte weer in december heeft er voor gezorgd dat de eerste elzen en hazelaars in heel het land in bloei zijn gekomen. Hooikoortspatiënten die gevoelig zijn voor boompollen kunnen nu hooikoortsklachten verwachten. Met de aanhoudend hoge temperaturen in de komende tien dagen kan de pollenconcentratie verder oplopen."
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zachte weer kan wel degelijk te maken hebben met het klimaat. Sterker nog, dat lijkt me geheel niet onwaarschijnlijk. Toch +1
Het zou me niet verbazen als er nu al pollen in de lucht waren. Ik zag laatst ook al narcissen die uitkwamen in het park. De winter is tot nu toe heel zacht dus ik denk dat het wel mogelijk is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet iets nieuws, ik heb het meeste last in januari en februari, het is een reactie op pollen van bomen. De hazelaar en de els zijn de boosdoeners.
De bloei begint vaak al in januari.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik heb zelf al jaren hooikoorts en dat begint bij mij idd nu al...heel vervelend...maar zodra de eerste narcisjes en krokusjes bovenkomen dan tranen mn ogen en loopt mn neus...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding