Wat gebeurt er met overleden mensen zonder familie en of vrienden?

als bijv. zwervers overleiden?of mensen die geen begravennis betalen kunnen of de familie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Wanneer iemand is overleden gaat de gemeente eerst op zoek naar familieleden of vrienden. In het huis van de overledene wordt, naast informatie over familie, vrienden of kennissen, ook gezocht naar een testament, uitvaartverzekering en bankrekeningen. Met een uitvaartverzekering kan het zijn dat iemand zonder nabestaanden toch een prachtige uitvaart met bijvoorbeeld acht dragers krijgt. Wanneer er geen uitvaartverzekering is en niemand kan opdraaien voor de kosten van een begrafenis komt de verantwoordelijkheid in handen te liggen van de gemeente waar de persoon is overleden.

Er komen twee groepen in aanmerking voor een gemeentelijke uitvaartdienst. Bij de eerste groep kan de familie de kosten van een begrafenis niet betalen. Bij de andere groep zijn er geen nabestaanden om de uitvaart te betalen of te regelen.

In verschillende steden is de Stichting de Eenzame Uitvaart actief. Die regelt dat een ‘dichter van dienst’ bij deze uitvaarten aanwezig is. Dichters schrijven voor iedere eenzame uitvaart een gedicht en lezen dat bij de uitvaart voor. Waar anders niemand hun uitvaart zou bezoeken, wordt door de dichter een laatste groet gebracht aan overledene. Een mooi initiatief!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dit komt bijna nooit voor maar dan zal het wat minder plechtig verlopen (geen afscheid enzo) het gaat allemaal wat rapper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die worden begraven of gecremeerd op kosten van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval betaalt de Gemeente of de Sociale Dienst. Als er toch nog nabestaanden worden gevonden, krijgen die alsnog de rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nabestaanden kunnen altijd de erfenis (dus schulden/rekening van de begrafenis weigeren).
Dit hoor je natuurlijk niet in de reclames van verzekeringsmaatschappijen.
Een overledene zonder bij de gemeente bekende nabestaanden wordt altijd begraven, niet gecremeerd (er kunnen toch nog nabestaanden opduiken).

De gemeente draait op voor de kosten van de uitvaart.

Maar uit eigen ervaring (als Gemeentebode tijdens mijn studietijd) wordt het niet afgeraffeld. Er wordt altijd een delegatie van 2 man gestuurd (Een van Burgerzaken en de Gemeentebode, want die moet rijden). De plechtigheid is kort, omdat er maar weinig mensen zijn, maar er wordt wel degelijk koffie uitgeschonken met een plak cake. Ook doet de ambtenaar van Burgerzaken een kort zegje.

Iedereen in Nederland wordt met waardigheid naar gene zijde begeleidt!