Een vriendin van me snijdt zichzelf. Wat kan ik doen?

Ik wil graag helpen en geen professionele medische hulp voor haar graag want dat wordt toch weer vervelend. Ze zecht dat het komt omdat ze vroeger gepest is en weinig vrienden heeft. Ik ben haar nu ook al aan t voorstellen aan andere leuke mensen in dezelfde categorie muziek en hobbys.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Hoe je haar kunt helpen kunnen we natuurlijk niet precies zeggen, omdat we je vriendin niet kennen.

Maar wat misschien helpt, is met haar afspreken dat elke keer als ze zich wil snijden, ze je belt of smst. Probeer haar dan over te halen om iets te gaan doen, zoals even naar buiten, samen een wandelingetje maken ofzo.
Het kan zijn dat ze zich ook depressief voelt omdat ze te weinig te doen heeft, dus dan helpt het om haar naar buiten te krijgen.

Misschien kun je haar voorstellen om op (nog een?) sport te gaan. Beweging is goed voor je en maakt je vrolijker, bovendien leer je dan nieuwe mensen kennen.

Maar het enige dat ik kan zeggen om je te helpen, is zorg dat je haar uit haar isolatie krijgt. Zorg voor afleiding, en even uit haar gewone omgeving gaan is dan het beste. Gewoon het huis uit kan al veel verschil maken!
Oja, probeer erachter te komen of ze zich echt snijdt, of alleen krast. Er zit dan een beetje een verschil in het 'waarom'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar is toch heus deskundige hulp bij nodig, zoiets kan je als leek niet oplossen.
Bespreek het met haar en overtuig haar ( en jezelf ), dat professionele hulp het beste is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op sites die over automutilatie gaan

bijv. deze : http://www.automutilatie-site.nl.
Realiseer je wel dat je met professionele hulp vaak meer resultaat boekt. Zij zijn er immers in gespecialiseerd, je erin verdiepen kan zeker geen kwaad. Automutilatie komt ook voor bij mensen met borderline. Het is moeilijk. Ik wens jullie veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kunt wel eens bij een professional binnenlopen en vragen hoe jij het beste met je vriendin kunt omgaan totdat ze eraan toe is om professionele hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het snijden kan ook een vorm van aandachttrekken zijn, dit hoeft niet zo te zijn maar omdat ze het jou verteld wil ze toch wat aandacht. Ik denk dat ze ook onzeker is door wat er vroeger gebeurt is. Jij kent haar en weet of dit ook zo is, als het zo is kun je haar helpen meer eigenwaarde te krijgen. Geef haar complimentjes of zeg dat het nergens voor nodig om onzeker te zijn. En het is denk ik ook verstandiger hulp in te schakelen. Heel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is dat je laat zien dat je er voor haar bent, en niet alleen aandacht geeft als ze zichzelf heeft gesneden (dat ziet ze als een beloning, en dan gaat ze er mee door).
Dat er veel mensen aardig tegen haar gaan doen (de mensen aan wie je haar voorstelt, wat trouwen heel lief is, dat je dat doet!), wil nog niet zeggen dat ze ermee ophoudt. Vaak zit de echte reden wel wat dieper. Dat ze zegt dat het komt omdat ze is gepest, kan heel goed waar zijn. Maar ze zegt ook dat "professionele medische hulp toch weer vervelend wordt". Dat klinkt een beetje als een vooroordeel, want professionele hulp hoeft echt niet altijd vervelend en moeilijk te zijn. Met iemand praten die er verstand van heeft, en ervaring heeft met deze dingen, kan haar misschien wel heel goed doen.
Wat je in ieder geval goed kunt doen is het eens aan je huisarts vragen. Het klinkt misschien een beetje raar, maar als je zegt dat je vriendin echt niet zelf hulp wil zoeken, dan wil hij je zeker advies geven.
Succes en sterkte!