Wat is het verschil tussen paracetamol met codeïne en zonder codeïne?

Ik moet een profielwerkstuk maken en mijn onderwerp is paracetamol. Kunnen jullie mij helpen?! Weten jullie misschien ook nog een paar deelvragen die ik kan gebruiken. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (5)

Codeine is een spierverslapper, ontspanner.
Dus spreekt voor zich denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden twee verschillende varianten in de handel gebracht omdat er mensen zijn wiens lichaam verkeerd reageren op de toediening van Codeïne.
Het gaat me tever om de eigenschappen van Codeïne op te sommen, dit kan je zelf via bv Google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt paracetamol en paracod (paracetamol met codeïne in verschillende doseringen) Je hebt paracod 500/10, 500/20, 500/60 (Wat voor de streep staat is de paracetamol en achter de / staat de dosering van de codeïne). Codeïne is idd een spierverslapper, de codeine zorgt er ook voor dat de werking van de paracetamol versterkt wordt. Codeìne i.c.m. paracetamol wordt vaak voorgeschreven na een tandheelkundige behandeling of bij griep met hoesten, het dempt naamelijk de hoestprikkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over codeïne weet ik niets (behalve dat de tandarts het bij mij inspuit wanneer ze me verdooft). Op je tweede (sub)vraag kan ik wel een antwoord geven. Je kunt als deelvraag ingaan op het verschil tussen paracetamol met, en paracetamol zonder cafeïne.

Verder is er nog het verschil tussen paracetamol en aspirine. We noemen paracetamol vaak een aspirientje, maar aspirine is een heel andere stof. Beide (aspirine en paracetamol) hebben hun eigen toepassingsgebied, en hun eigen voor- en nadelen.

Maar wellicht gaat dat te ver - je zou een los werkstuk kunnen schrijven, enkel en alleen over aspirine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spuit jouw tandarts codeine in als ze je verdoofd?
Bedoel je niet lidocaïne? Ik heb er nog nooit van gehoord dat een tandarts dat middel als verdoving gebruikt... Maar goed, als het goed werkt is het misschien een optie om het mijn tandarts eens te vragen aangezien ik op tandheelkundig gebied slecht te verdoven ben....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, ja, je hebt helemaal gelijk - lidocaïne moet het zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar... begon al aan mezelf te twijfelen, hihi..
Codeïne verlamt het zenuwstelsel, in lichte dosering kan het de prikkel van kriebelhoest wegnemen, zodat je je keel niet kapot hoest.