Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer stoppen met hormonen met endometriose?

Ik heb al vanaf mijn jeugd Endometriose en ben om die reden dan ook ongewenst kinderloos.

Inmiddels heb ik de 50 jarige leeftijd bereikt en zou ik heel graag van de hormonen af willen, ik heb namelijk wel eens gelezen dat als je in de overgang komt de Endometriose tot rust kan komen.

Jaren geleden heb ik het ook geprobeerd en kreeg ik ernstige klachten en ben er daarna direct weer mee begonnen, maar het duurde heel erg lang voordat alles weer een beetje rustig was en de pijn wat minder.
Daarom twijfel ik nu ook of het nog wel een keer zal proberen, ben natuurlijk weer een paar jaar verder.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
829

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Allereerst wil ik zeggen dat ik het jammer voor je vind dat de chirurg niet in een eerder stadium alle haarden d.m.v. laparoscopieen heeft kunnen verwijderen.
Dat zou veel gescheeld hebben in het innemen van hormonen.

Ten tweede heb ik de nodige ervaring met endometriose.
Niemand zit te wachten op mijn verhaal daarover dus hopelijk wil je het met die mededeling dan doen.

Eigenlijk zou je onder periodieke controle moeten staan van een gynaecoloog, ook al om die hormonen te controleren in je bloed.
Nu je 50 bent zijn het aantal vrouwelijke hormonen al flink afgenomen en zou je teveel uit balans kunnen raken.
Het beste kan je bij je gynaecoloog bloed laten prikken en met hem / haar kunnen bespreken hoe en wanneer je met hormonen kan stoppen.
In de regel zou je (of eigenlijk de endometriose) volledig tot stilstand moeten komen.

Succes en ik wens je een pijnloos leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik zou het niet op eigen houtje gaan uittesten.
via de huisarts kan je wat bloed laten testen.
zo weet je meteen hoever je in de overgang zit, of zal blijken dat je de overgang hebt gehad.
in het laatste geval zou het beter kunnen uitpakken als je stopt.
laat het dus van tijd tot tijd monitoren.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding