Is er iemand al 2 maanden ongesteld geweest?

ik was een maand of 2 ongesteld. Dat zorgt natuurlijk voor bloedverlies. Het stopte toen eindelijk maar na 2 weken begon het weer. Nu ben ik ongeveer anderhalf week ongesteld. Ik ben nu 13 en heb nu ijzer te kort in mijn bloed+ bloedarmoede. 'k ben heel erg duizelig en heb hevige buikpijn. Ben al naar de huisarts geweest. Ze hebben me ijzerpillen gegeven en stuurden me door naar een gynaecoloog.Ik ben benieuwd of iemand dit is gebeurt. En wat er verder gebeurde? :(

Toegevoegd na 3 uur:
Misschien klinkt het wat raar maar ik moet morgen een echo maken bij de gynaecoloog.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben net langs de gynaecoloog geweest. Ze hebben een echo gemaakt, mijn baarmoeder was helemaal in orde. Ze raadde me dezelfde zwangerschappillen aan. Ik ga weer aan de pil, hopen dat het dit keer wel werkt. Dankjullie wel :)

***Voor de duidelijkheid ik had eerder al zwangerschap pillen gekregen. Die werkten toen niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (5)

Dit gebeurde ook bij mij toen ik voor het eerst ongesteld werd.
alleen was het toen 1 maandje maar ik had ook bloed verlies.
De huisarts raadde mij een soort aanmaak limonade aan een heette Roosvicee Ferro. daarin zit namelijk ook veel ijzer in. (nam ik toen elke dag mee naar school)
Ik werd ook erg duizelig en was ook heel moe.
je moet gewoon veel gezond eten, vitamines (fruit eten)en ijzer binnenkrijgen dan komt alles goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roosvicee Ferro is toch werkelijk ZO vies. Het smaakt naar metaal en bloed. Bah. Maar het werkt wel. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de eerste paar jaren is je ongesteldheid onregelmatig, dat is gewoon normaal :)
Roosviicee Ferro is niet echt zo lekker ja... maar het valt echt mee smaakt een beetje naar fruit met een klein beetje metaal :P
1 flesje per dag mee naar school meenemen en opdrinken.
ook kan je thuis dan sinasappelsap en fruit smoothies drinken voor de extra vitamine!
Toen ik 9 jaar was werd ik voor het eerst ongesteld en dat heeft maar 5 dagen geduurt.

Maar toen ik ouder werd was ik ZEER onregelmatig ongesteld en ook vrij lang.

Mij advies is, ga aan de pil. Die zorgt voor regelmaat en dat je ook minder lang en minder heftig ongesteld wordt.

Sterkte, ik weet hoe het voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ik echt verschrikkelijk. Ik zou dan ook echt niet weten wat er aan de hand is. Hopelijk heeft de gynecoloog (goed geschreven?) een antwoord voor je. Sterkte.
Het is vrij normaal om tijdens de puberteit onregelmatig en lang ongesteld te zijn. Over het algemeen is door de hormoonregulatie de periode ook een stuk pijnlijker in het begin. Dit gaat vaak over tegen het eind van de puberteit. Voor een regelmatige cyclus kan je op den duur aan de pil/prikpil/nuvaring gaan; deze middelen verminderen de pijn in de meeste gevallen aanzienlijk.
Persoonlijk zou ik pil gebruik afraden, omdat je er constant aan moet denken en omdat verschillende versies van de pil vervelende bijwerkingen kunnen hebben.

Verder is het cruciaal dat je op je voedingspatroon let (wat naar mijn ervaring niet echt een top priority is voor pubers :-)) Suiker is geen duurzame bron qua voeding. Zorg dat je op een dag voldoende groente en fruit binnen krijgt, het liefst diegene die ijzer bevatten (druiven, bieten etc) N.B. Als vegetariër wil je op die leeftijd voedingssupplementen gebruiken aangezien je anders (met grote waarschijnlijkheid) een tekort opbouwt.
Zorg voor variatie in je voedsel en vermijdt suikerrijk voedsel tijdens en vlak voor de menstruatie.
Het wordt ook vaak aangeraden om biergist te slikken op jou leeftijd. Biergist is verkrijgbaar bij elke drogist en reguleert o.a. je suikeropname. Het is niet bewezen, maar ik hoor van veel vrouwen dat suiker een significante invloed heeft op de menstruatie.
Tegen de pijn kun je Aleve Feminax proberen, dit is een pijnstiller gericht op menstruatieklachten en werkt snel in.

Als ik je klachten zo hoor denk ik dat je voornamelijk even naar je voedingspatroon wil kijken; ijzertekort en bloedarmoede worden niet volledig veroorzaakt door ongesteld zijn, maar ik neem aan dat je dokter hier ook naar geïnformeerd heeft.
Verder kan ik helaas weinig advies geven. Het is immers zo dat de eerste paar jaar van het "vrouw worden" best naar en pijnlijk kunnen zijn. Denk maar zo, iedere vrouw is er doorheen geweest en het hoort erbij. Ga je voornamelijk niet te veel zorgen maken (want stress is echt, echt, echt heel slecht voor je cyclus) en probeer je lichaam goed te verzorgen.

Succes ermee, ik hoop dat je je snel beter voelt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker doorgaan met sporten en gezond eten. veel kinderen sporten minder of helemaal niet meer als ze naar de brugklas gaan.Ook veranderd hun voedingspatroon doordat ze geen fruit meer willen eten... is niet stoer. Nee ziek worden is stoer en last van de menstruatie krijgen is stoer.
Als je gezond nadenkt en je hebt idd nog last van een ijzer gebrek, kijk dan of ijzerrijk voedsel de oplossing is.

Toegevoegd na 4 uur:
Mogelijk heb je een infectie.. met een antibiotica kuurtje ben je er dan ook vanaf en is alles daarna weer normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter aan de pil gaan, dat regelt de menstruatie. Twee maanden achtereen is mij ook wel overkomen, maar wel link. Al is het maar voor een tijdje. je bent pas 13 en dit komt nu pas op gang misschien. Dus kan dat wat onregelmatig zijn ... Maar wacht eerst maar af wat de gyneacocoloog zegt. succes!!