nee helaas er zijn alleen sexsistische geloven waar een man meerdere vrouwen kan trouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland ;-)

Vrouw gaat trouwen met 2 mannen
Vrijdag zal er, op initiatief van kunstenaar Francisco Camacho, een groepshuwelijk worden gesloten.

Francisco Camacho, kunstenaar en initiatiefnemer van het Groepshuwelijkenproject, zal met twee mensen trouwen. De kunstenaar wil met het te sluiten contract duidelijk maken dat een groepshuwelijk niet over dezelfde rechten beschikt als een klassieke monogame relatie of een geregistreerd partnerschap. De leden van het groepshuwelijk hopen spoedig een rechtszaak te kunnen starten om dezelfde rechten te verkrijgen als een getrouwd koppel of geregistreerde partners. De kunstenaar poogt met dit project een discussie op gang brengt over de grenzen van de macht van de staat met betrekking tot de vrijheid van liefde.
Camacho en zijn twee echtelieden zullen het samenlevingscontract in Borne ondertekenen, bekrachtigd door een notaris. Om 17 uur zal het huwelijk middels een formele receptie worden gevierd in het 'SKOR', gevestigd op Ruysdaelkade 2. Daarna brengen de pasgehuwden hun huwelijksnacht door in een gezamenlijk bed gemaakt door kunstenaar Joep van Lieshout in het Lloyd Hotel. Het Groepshuwelijken Initiatief is onderdeel van de kunstmanifestatie 'My name is Spinoza'. Deze manifestatie werd ontwikkeld door de Spinoza Kring in samenwerking met SKOR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat het Christendom Europa binnendrong waren we paganisten. Het paganisme was een religie die dicht in contact stond met de natuur.
De meeste priesters waren vrouwen, en gebruikten geestverruimende hallucinogenen om hun goden te vereren (zoals paddo's.)

Het opmerkelijke was dat de vrouwelijke priesters vaak de lakens deelden met allerlei verschillende mannen, en dus ook meerdere partners hadden. Echt 'trouwen' was er in die tijd alleen nog niet bij.

Paganisten bestaan nog steeds. Omnia, een band uit Nederland, speelt bijvoorbeeld paganistische muziek.
Ook Wicca, kan gezien worden als een vorm van paganisme.
In deze cultuur mag dat dus wel.
Het probleem is echter dat de wetgeving, in alle landen ter wereld, dat niet toelaat.

Er bestaat dus wel een cultuur waar het mag, maar geen land waar het toegelaten wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie net dat ik het mis had, er bestaan dus wel landen die het toelaten.
Maar allee, de vraag was of er een cultuur bestond waar dat mocht. Ja, in de paganistische cultuur.

Toegevoegd na 15 minuten:
Voor de vrouwen die nieuwsgierig zijn geworden :)
www.nl.paganfederation.org/pf_women.html

Toegevoegd na 16 minuten:
http://www.nl.paganfederation.org/pf_women.htm

Deze moet het doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die man van Omnia was trouwens van de week in ' het zullen je ouders maar zijn' . Verschrikkelijk leuke, boeiende man trouwens. http://www.sbs6.nl/web/show/id=1380071/langid=43/dbid=522/typeofpage=73941 (aflevering 2).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de voorbeelden die je noemt, zijn meer subculturen dan culturen. En ja, het mag/mocht in sommige culturen en landen wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een subcultuur is ook een cultuur. Ik zal die link eens bekijken, lijkt me wel interessant :)
Ja, polyandrie (want zo heet het verschijnsel) KOMT voor, maar is buitengewoon zeldzaam.

Polyandrie is voorgekomen in Tibet, Nepal, India en Sri Lanka. Ongeveer duizend jaar geleden bestond het in China, bij zeer arme gezinnen, daarbij trouwden alle zonen van een gezin met één vrouw.

Vandaag de dag zien we het alleen nog bij de Musuo (China), op een paar plaatsen in Afrika en Zuid Amerika (Surui).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En welke betweter kan dat weerleggen ? Ik ben heel benieuwd......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook inderdaad ook ergens gehoord of gelezen...klopt hoor dat ik het hier lees, en ik vind dit verschijnsel buitengewoon interessant! Maar....moet er zelf niet aan denken! Hoe hectisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit boek wordt ook een polyandrische stam beschreven: http://www.hiking-site.nl/boekrecensies_sa_tribe.php Ik heb het idee, dat de mens seksueel gezien polymorf is. Als een vrouw dus toevalling in zo'n stam geboren wordt, zal zij veel vaker gemeenschap hebben dan een doorsnee westerse en monogame vrouw.
In het boek staat: "We doen het gewoon om de beurt".
Dus blijkbaar kan dat.