Hoe trouw je?

Wat heb je dan nodig? Waar ga je naar toe? En hoeveel kost het?

Wij willen dus gewoon getrouwd zijn zonder feestje of wat dan ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je wil toch niet diepongelukkig getrouwd zijn, hoop ik?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien over een tijdje kan je je naam veranderen in happilymarried ?

Het beste antwoord

Je gaat naar de afdeling Burgerlijke stand van de gemeente waar je woont.

Als de burgerlijke stand van de gemeente alle vereisten gecontroleerd heeft krijgt elke kandidaat een huwelijksbevoegdheidsverklaring. De gemeente waar het huwelijk wordt afgesloten doet de eindcontrole. Een huwelijk moet gemeld en ingeschreven worden bij de burgerlijke stand van de gemeente. Als aan de wettelijke eisen is voldaan kan het paar in ondertrouw. De bruidsdagen beginnen en het huwelijk kan georganiseerd worden.

Je moet een aantal papieren meenemen en aan een aantal voorwaarden voldoen.
Die vind je opgesomd in de bron.
*geboortebewijs
* ingeschreven staan in de gemeente: bewijs van inschrijving
* Een identificatie hebben: paspoort of ID kaart.
* De huwelijksleeftijd hebben.

In veel gemeenten is het mogelijk om op een bepaald tijdstip gratis te trouwen. Of heel goedkoop.
Tussen de 75 en 400 euro.
Je hebt twee getuigen nodig, dat kunnen bekenden zijn, maar anders kan de gemeente daar voor zorgen.

En als je verder geen feestje wil geven of wat dan ook,
dan is dat helemaal geen probleem.
Niets is verplicht.
Ook een bruidsjurk of een bruidsboeket of dure kleding is niet nodig.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier is nog een aardige en behoorlijk complete site over
alles wat met het huwelijk te maken (kan) hebben.

Samenvatting over trouwen:
http://www.trouwen-bruiloft.nl/wettelijke-regels-trouwen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan eventueel gratis trouwen. De meeste gemeente's hebben één ochtend per week dat je gratis, of voor heel weinig kan trouwen. ( meestal maandagochtend voor 10 uur )

Oorspronkelijk ingesteld voor de echte armoedzaaiers, tegenwoordig wordt het ook veel gebruikt voor mensen die geen waarde hechten aan een feestje, maar om andere redenen wel graag getrouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gaan gratis trouwen, maar geven wel een feestje hoor..dus het is niet voor mensen die geen waarde hechten aan een feestje, maar voor mensen die hun geld gewoon niet wilt besteden aan de gemeente :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor die gratis optie van trouwen kiest, betaal je alleen het trouwboekje en 2 uitreksels geboorteregister. Totale kosten liggen dan rond de 80 euro.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ytje, kijk, dat is nu op zich jammer. Want als je geld hebt voor een feestje, waarom geen geld uitgeven aan het gemeentehuis. Het hele ritueel kost namelijk de gemeente wel geld. En dan de mogelijkheid tot gratis trouwen overlaten enkel aan mensen die het echt niet kunnen betalen anders... Of is klinkt dit veel te principieel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij betalen geen eens de uittreksels :P Die regelt het stadhuis bij ons :) @ absor, Ene kant snap ik je punt wel, maar bij ons is het zo dat we gezelligheid boven formeel verkiezen. Wij willen niks of weinig betalen aan het formele gedeelte. Niet omdat dit niet belangrijk voor ons is, in tegendeel, het is het belangrijkste deel, maar wij hoeven geen poes pas er aan. Wij willen wel een feestje zodat we het een beetje kunnen vieren en kennissen de gelegenheid willen geven om ons te feliciteren. Wij hebben vooral gekeken naar waar wij geld aan uit willen geven en niet, aangezien wij ook niet zo heel veel geld hebben, maar er toch een feestelijk tintje aan willen geven.
Elke week hebben 2 koppels de kans om gratis te trouwen (bij ons dan) wij kiezen gewoon de eerste volgende mogelijkheid (met een minimum van een week om nog laatste dingetjes te doen). Wij moeten, net zoals mensen die helemaal niks kunnen betalen, wachten tot een moment om te kunnen trouwen.
Jullie gaan naar het gemeentehuis, zegt dat je wilt trouwen. Dan heb je een keer een gesprekje met een ambtenaar, vervolgens ga je in ondertrouw. Dacht na minimaal 2 weken kun je officieel trouwen. Op maandag is het in veel gemeenten gratis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je nodig: 2 mensen die willen trouwen en een ambtenaar van de burgerlijke stand en een paar getuigen.
Meer hoeft niet, maar als je het gezellig vindt om nog wat mensen erbij te hebben nodig je die uit.
En hoe duur is maar nethoe je het wil hebben:
Na afloop lunch in een eetcafe, op een rondvaartboot of in een chique restaurant
Zoveel hoofden zoveel zinnen, sommigen willen een uitgebreide fotoreportage, anderen vinden een handvol foto's genoeg.
anneliez
12 jaar geleden
Ehm... een maand geleden was het uit en had je enorm veel liefdesverdriet. En nu wil je opeens trouwen. Met de oude of heb je een nieuwe liefde? Zorg eerst maar eens voor een stabiele relatie zou ik zeggen. Maar goed, dat is jouw zaak.
Je gaat naar het gemeentehuis en laat je voorlichten over welke documenten je nodig hebt en wat het kost. Je kunt op bepaalde tijden ook gratis trouwen en het gemeentehuis kan ook getuigen leveren maar dat kost wel geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn weer bij elkaar en willen trouwen.
Als je zonder feestje wil trouwen, moet je het stil houden! Je kiest twee getuigen die geheimhouding zweren. Als je eenmaal getrouwd bent (gratis of goedkoopst tarief gemeentehuis) ga je met je getuigen uit eten (wel zo aardig).

Vervolgens stuur je naar je hele adreslijst in je telefoon een sms met "ik ben getrouwd". Dan zet je meteen je telefoon uit en ga met de caravan ergens in Nederland in een boerengat staan, om samen van je net getrouwd zijn te genieten.

Je moet voor je gaat trouwen wel in ondertrouw. Daar heb je ook nog papieren voor nodig. De kosten hiervoor verschillen per gemeente heel erg. Maar het is geen fortuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M'n zwager had alleen admin kosten 60€ in wierden ga naar het gemeentehuis dan weet je het zeker bij jou