Kunnen mensen ook herkauwen?

Want soms heb ik wel eens dat ik na een maaltijd hele stukken eten terugkrijg in mijn mond. Ik vind het niet heel storend ofzo, maar ik vroeg me het gewoon af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Je hebt waarschijnlijk een divertikel van Zenker. Dit is een uitstulping ergens bovenaan in de slokdarm. Als je eet komt een deel ervan in deze uitstulping (een soort zakje, zeg maar) terecht. Na een poosje kan dat eten uit de divertikel naar boven geduwd worden, zodat het eten terug in je mond terecht komt. Het eten smaakt niet zuur, want het is niet in contact geweest met je maagzuur.

Het is een onschuldige afwijking die weliswaar klachten kan veroorzaken zoals slechte adem omdat restjes soms lang in dit zakje kunnen blijven zitten.
Enkel wanneer het zakje (het divertikel) te groot wordt, moet opgelet worden dat het niet doorscheurt. Je kan het laten controleren en zo nodig met een kleine operatie laten corrigeren.

Succes !

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij herkauwers zijn er meerdere magen aanwezig waarbij het eten na de eerste maag opnieuw wordt "opgebraakt" om verder gekauwd te worden. Pas daarna wordt het terug ingeslikt om naar de rest van de magen afgevoerd te worden.

Bij mensen is er slechts één maag en ons systeem is niet voorzien op herkauwen. Het maagsap en de maagbewegingen maken het eten al volledig klaar om naar de darmen gevoerd te worden. Als wij eten vanuit de maag terugkrijgen, heet dat braken of reflux wanneer het niet uitgespuwd wordt of slechts tot in de slokdarm terugkeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Da's eigenlijk geen standaardoptie van de menselijke spijsvertering...
Misschien is het wijs om je eten de eerste keer wat beter te kauwen, dan kan je maag er mee doen wat de bedoeling is, verteren en verder sturen, in plaats van terug te sturen om nog even te herkauwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je schrijft dat er grote stukken terugkwamen heb ik meer het idee dat je een gescheurd middenrif na ooit een valpartijtje hebt opgelopen. In dat geval wil de maagklep wel eens open blijven staan en komt plots je eten met een bijtend zuur terug.