wat is de beste manier voor een goede nachtrust?.

ik kan heel slecht in slaap komen.wat is de beste manier,om dat te doen?.behalve warme melk,want dat helpt bij mij niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Tips om beter te slapen.

Ga, indien mogelijk, steeds op hetzelfde tijdstip slapen en sta op hetzelfde uur op. Dit helpt om een vast slaap-waakritme te ontwikkelen en het bevordert de kwaliteit van de slaap.
Volg een vaste routine om te gaan slapen.
Slaap zoveel uren als u nodig heeft om de volgende dag fit en uitgerust te zijn.
Probeer een rustgevende meditatie eens voor het slapen gaan.
Uw activiteiten overdag beïnvloeden sterk uw nachtrust: zorg voor een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning. Inspannende activiteiten vlak voor het slapengaan kunnen het inslapen wel bemoeilijken.Doe geen emotioneel of fysiek inspannende dingen voor u gaat slapen zoals ruzie maken.

Mijd slapen overdag.
Zorg voor een rustige slaapkamer en een aangename slaapomgeving.

Stop dopjes in uw oren zodat u niet wakker wordt door lawaai.

Reserveer de slaapkamer voor seks en slaap en niet om tv te kijken of aan powertraining te doen.
Zowel honger als een volle maag kunnen u belemmeren om in slaap te vallen.

Wees ‘s avonds voorzichtig met opwekkende stoffen zoals tabak, koffie, cola enz. Wie 's avonds veel alcohol drinkt, zal wel sneller inslapen maar ook minder diep slapen en vroeger wakker worden.
Als u voelt dat u niet in slaap raakt, begin dan niet te woelen en u te enerveren, maar sta op en doe iets anders tot u slaperig wordt.
Neem uw problemen niet mee naar bed: zorg ervoor dat u ze op de ene of de andere manier buiten de slaapkamer houdt door er bv. over te praten of te schrijven.
Incidenteel en kortstondig gebruik van een kortwerkend slaapmiddel kan nuttig zijn om een tijdelijke verstoring van het slaapritme aan te passen bv. wanneer u op reis bent en in een ander bed slaapt enz.

Zorg voor een goede matras. Een 4D-waterbed kan u helpen.
Neem een warm bad of een lekker hete douche voor u uw waterbed in kruipt.
Lees uzelf in slaap.
Verzin voor u gaat slapen een mooi romantisch verhaal met uzelf in de hoofdrol.
Denk in uw bed of waterbed alleen maar aan leuke dingen
Drink kruidenthee voordat u gaat slapen zoals bijvoorbeeld munt, citroenmelisse, kamille,...
Ga op uw rug liggen en probeer alle spieren in uw lichaam te ontspannen. Begin bij uw voeten en werk dan naar boven, concentreer u op uw lichaam.
Een aangename rustige massage kan wonderen doen.
Zorg dat het niet te warm is in uw slaapkamer.
Zorg voor een aangepaste verlichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, dat is heel wat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zorg dat je slaapkamer goed geventileerd is.

Andere antwoorden (9)

Ik kan echt niet slapen als ik ook nog niet moe ben. Daarom zou ik voor dat je naar bed gaat er voor zorgen dat je moe bent. Misschien kan je 10 minuutjes langer tv kijken dan je normaal doet? Of nog wat lezen in een tijdschrift/boek. En als je van jezelf weet dat je dan nog niet gaat kunnen slapen, wacht je nog beter even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen helpt het om 's avonds nog even actief te zijn. Sporten helpt op twee manieren. Allereerst wordt je lichaam moe en heeft het dan ook rust nodig en ten tweede kan sporten ervoor zorgen dat je je hoofd leegmaakt. Het kan namelijk zo zijn dat je onbewust ligt te piekeren. En als je piekert dan val je ook moeilijker in slaap. Ook is van belang dat je redelijk op tijd naar bed gaat. Het komt soms voor dat mensen over hun slaap heen zijn doordat ze te laat opblijven. Even lezen kan ook helpen, maar ook even zachtjes radio luisten. Dan moet je hem zo zetten dat je hem net hoort. Een aantal tips voor je. Hopelijk helpt er één van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de oorzaak geen medische aandoening is, dan is het beste wat je kunt doen je geen zorgen maken. Als je niet in slaap kunt komen heeft dat vaak te maken met iets waar je over aan het nadenken bent en waar je je zorgen over maakt. Dan kun je dus beter gaan nadenken waar je je zorgen over maakt en of dat zinvol is. Als dat niet helpt kun je beter opstaan en iets gaan doen tot je moe wordt en dan weer gaan slapen. Een slaap tekort wordt vaak pas een probleem na drie of meer nachten slecht slapen. Of één nacht zonder slaap. Mocht je meer dan een week niet in slaap kunnen komen of problemen hebben met slapen, dan is het raadzaam om je huisarts te bezoeken of een goed gesprek te hebben met je (eventuele) partner over je slapeloosheid.

Een tip van mij. Als je voor het naar bed gaan nog tv kijkt, doe dat dan naar ontspannende programma's en niet naar nieuws. Dat werkt namelijk de slapeloosheid weer in de hand. Een warme douche of bad kan ook nog wel eens helpen.

Succes ermee en slaap lekker!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik eens etherische olie zoals lavendel dat helpt te ontspannen.
Dit wordt ook wel aromatherapie genoemd.
12 jaar geleden
Slapen kan niet altijd makkelijk zijn.
Er zijn heel veel slaapadviezen te vinden op internet, ik heb hieronder een aantal links gegeven.

Kijk even wat voor jou werkt. Bij mij helpt het bijvoorbeeld enorm om wat voor de wekker te zetten. Ik heb een pakje zakdoekjes naast mijn bed liggen en dat zet ik voor de wekker. Anders zie ik steeds de tijd en denk ik: het is al 1 uur en ik lig nog steeds wakker!! Nu zet ik dat ervoor en alleen als ik echt absoluut wil weten hoe laat het is kijk ik. Ik zie het niet meer per ongeluk als ik me omdraai.

Maar zo zijn er veel adviezen, en wie weet wat jou helpt..

Vaak is het een kwestie van voorbereiding. Kijk als je om 10 uur nog druk aan het sporten bent, dan koffie drinkt en gelijk je bed induikt, dan helpt er geen liter warme melk aan natuurlijk. Als je de avond afbouwt, het laatste uur geen spannende tv meer kijkt, niet te veel drinkt (zeker geen koffie, thee of chocomel) rustig nog even wat leest, een vaste routine afloopt, dan kan dat helpen.

Succes en slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pilletjes van Flindall kunnen goed helpen :) Het zijn geen medicijnen, maar helpen wel. Deze moet je ongeveer een half uur voor het slapen innemen, de volgende dag voel je je echt uitgeslapen. De website : www.Flindall.nl ( > nachtrust)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je minimaal één uur voor je gaat slapen geen tv of computer meer aan hebt. Ook vermijd je fel licht.

Rustig een kopje rooibosthee en een boek lezen, dan heb je genoeg rust om te gaan slapen.

Dat zou moeten helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar een ding wat echt het meest belangrijkste is voor een goede nachtrust. Een goed matras en kussen. Daarbij werkt moe zijn ook goed mee, maar als je matras niet goed is lukt het niet.
Verder is rust in je omgeving ook wel bepalend. Niet naar te heftige beelden op de tv kijken: beter een ontspannend programma of zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder zei altijd: ga maar gewoon op bed liggen, dan rust je ook uit. Dat vond ik altijd zo'n domper om te horen, dat ik dat antwoord niet aan jou zou willen geven.

Ik herken je wel in jou verhaal en ben ook opzoek gegaan naar goed inslapen. Wat mij heeft geholpen is een goed dag- en nachtritme, dwz elke avond rond dezelfde tijd naar bed. Ik merk dat het helpt om de dag echt af te bouwen door niet te laat nog druk bezig te zijn, maar een ontspannende activiteit te doen. De computer geeft zoveel licht, dat ik daar alleen maar meer wakker van word, dus die gaat ook bijtijds uit. Soms vind ik het ook prettig de grote lichten vast uit te doen als ik me klaar ga maken om naar bed te gaan. Naar mijn idee krijgen mijn hersenen dan het signaal dat ik wil gaan slapen, alsof de zon onder gaat.
Ik neem altijd de tijd om over de dag door te nemen met mezelf. Om even de gebeurtenissen langs te gaan. Eventueel kun je het ook opschrijven, zodat het uit je hoofd gaat, maar ik vind dat teveel gedoe.
Vervolgens helpt mij het het best als ik even ga lezen in bed en dan probeer te slapen. Als dat niet lukt (ik probeer het denk ik een half uur), dan ga ik er weer uit en ga ik wat doen. Ik vind het frustrerend om niet te kunnen slapen en dan kan ik uiteindelijk alleen maar slechter slapen. Het valt mij op dat ik slecht in slaap val als het rommelig is in huis. Dan ben ik geneigd om dat even op te ruimen, ook al moet ik daarvoor uit bed. Daarna val ik meestal beter in slaap. Anders ga ik weer wat lezen en als ik me moe begin te voelen ga ik slapen.
Als ik over dingen na ga denken als ik wil slapen, dan ga ik malen en vervolgens frustreer ik mij enorm. Frustratie omdat je niet kan slapen is volgens mij funest. Het helpt mij om te accepteren dat het nu eenmaal zo is. Zo blijf ik ontspannen en daardoor heb je uiteindelijk meer kans om lekker in slaap te vallen.