Er is gisteren met een boog een pijl in mijn vinger geschoten, huisarts, of gewoon lekker laten genezen?

De pijl had een hele scherpe punt (Zoals een naald, natuurlijk minder dun maar geen ronde kop)

Ik voelde hem op mijn bot terecht komen en ik had een soort stroombotje/telefoonbotje gevoel. Het bloedde een beetje. Hij kwam precies op mijn knokkel.

Ik kon direct nadat het gebeurde mijn vinger helemaal goed bewegen. Nu heb ik er aardig last van, ondanks dat ik hem direct heel lang gekoeld heb en ontsmet. De knokkel is ook dik en warm.

Nou vraag ik me af of dit gewoon een flinke tik is geweest en moet genezen of dat ik echt langs een arts moet.

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik moest de pijl er echt uit trekken

Toegevoegd na 8 minuten:
Kan ik gewoon direct langs de huisarts fietsen, of word ik dan niet geholpen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik heb het over een echte sportboog. Staat in de hoek van mij kamer. Ik was even ergens mee bezig en een buurjongetje schiet ineens (per ongeluk) een pijl af. Was mijn geluk dat dat jochie weinig kracht had zodat hij niet vol aangespannen werd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch even voor de zekerheid een arts ernaar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat er veel bacterien in je vinger zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen zo bij de huisarts naar binnen lopen als je net een ongeluk hebt gehad. De rest gaat op afspraak. Gewoon bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even bellen dat je het tgh niet vertrouwd vaak word je er dan tussen gezet.

Het beste antwoord

Als je de laatste jaren geen tetanusprikken hebt gehad, moet je in ieder geval daarvoor even naar de huisarts.
Als je je vinger goed kunt bewegen, is er waarschijnlijk niets belangrijks kapot, en voor hechten is het sowieso al te laat. Maar die tetanus is wel belangrijk.
Als de knokkel echt heel rood en warm en pijnlijk wordt, kan er infectie zijn. Maar een lichte warmheid is op zich vrij normaal bij een wond(je).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er betadine opgesmeerd en het heeft even gebloed. Kan er echt een infectie zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan altijd. Je huid is beschadigd, en er kan wat vuil naar binnen zijn gegaan. Je hebt wel je maatregelen genomen (verstandig!) maar helemaal uitsluiten kan niet. Want je was waarschijnlijk niet in een steriele operatiekamer aan het boogschieten ;-)
Als je infectie hebt, merk je dat wel hoor. Pijnlijk, heel rood, vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Goed bedankt

Andere antwoorden (3)

Voor de zekerhuid gewoon naar de huisarts gaan. Ik ken je niet maar sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan andere(en dan bedoel ik het lichaam).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even naar de huisdokter lopen om het te laten nakijken. De kans op infectie is immers reëel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor pijl is dat?
Met "kinderspeelgoed" zal het wel loslopen met die stijfheid, moet vanzelf minder worden na verloop van tijd.(denk aan 1-2 weken) Het effect is dan hetzelfde als heel hard je knokkel stoten, een kneuzing dus en een tijd een stijve vinger....heb zoiets wel eens gehad door een verkeerd opgevangen volleybal en daardoor gekneusd vinger gewricht.

Kijk vooral of de huid bij het wondje goed gesloten is nadat de pijl eruit was...een hechting kan noodzakelijk zijn als er een groter gaatje is gekomen. Er kan ook later bij een openwond nog besmetting komen.

Wat betreft het bloeden: Is alleen maar gunstig tegen infecties. Eventuele rommel is er gelijk uitgebloed.

Niet gunstig is dat je knokkel zo warm aanvoelt, duidt op extra activiteit van het afweer systeem. Kan op infectie wijzen , maar ook op extra bloedtoevoer voor herstel van het letsel.

Vooral om dit laatste, dat je knokkel warmer is dus, even ernaar laten kijken bij de dokter...

ps Praat je over een goede sportboog dan is het een wonder als je vinger er nog aanzit bij een voltreffer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over een echte sportboog. Staat in de hoek van mij kamer. Ik was even ergens mee bezig en een buurjongetje schiet ineens (per ongeluk) een pijl af. Was mijn geluk dat dat jochie weinig kracht had zodat hij niet vol aangespannen werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou buurjongetje en boog maar gescheiden houden voortaan. Daar ben je goed van af gekomen. Het had ook je oog kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad. Ik zag gewoon helemaal niet dat hij hem pakte ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, inderdaad door het oog van de naald als dat kind niet de kracht had en ook niet een vitaler deel raakte....ik schiet ook wel met die dingen en met een longbow, compleet aangespannen, schiet ik nog ongeveer door een 10cm dikke straniet schijf heen met gewone sportpijlen (45 grams)