Is het schadelijk als je neusspray gebruikt die over de datum is?

Ik vond in huis nog een neusspray en gebruik hem al sinds een aantal dagen. Nu las ik alleen net pas (dom dom) dat hij na het openen nog max een maand goed is. Ik heb geen idee hoe lang dat ding al open is, maar vermoed al minstens een half jaar. Is het schadelijk als je het dan nog gebruikt of is de werking minder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
119.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat er niet voor niks op neem ik aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet over die datum, maar je zegt dat je al een paar dagen sprayt. Sowieso stoppen dus! Je mag maar een paar dagen(ik dacht 5) neusspray gebruiken, anders kunnen je klieren o i d oplossen. Snel stoppen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het staat er niet voor niets op YouriV, en ik ga het nu ook niet meer gebruiken. Vroeg me alleen af of het schadelijk is dat ik het al gebruikt heb een paar keer, of dat de werking alleen minder is.
Dankje voor de tip daan1995
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Daan, je klieren lossen heus niet maar zo op hoor ;) je waarschuwing os wel op z'n plaats want de neusspray zorgt ervoor dat het slijmvlies in je neus dunner word. Wanneer je dat vaak hebt kunnen schadelijke bacterieen en koude lucht makkelijk in je neus komen en heb je eerder kans op bijholte ontsteking.
Ook gaat het dan juist averechts werken omdat je neusslijmvlies went aan dat spul en je neus eerder verstopt raakt. Voor dat iemand Zegt dat het geen antwoord is op de vraag. Nee dat weet ik daarom is het een reactie. Voor het geval het de neus van Daan oplost ;D

Antwoorden (3)

hoi, een datum staat er niet voor niets op, maar in het geval van neusspray is het niet heel erg, de werking is alleen verzwakt. niet meer gebruiken nu iig.

Toegevoegd na 51 seconden:
het bestanddeel xylometazoline is alleen verzwakt lees ik, dus no worry, je neus blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal niet echt kwaad kunnen, wel kan de werking minder zijn. Dus toch maar even een nieuwe halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de reden waarom een neusspray na openen een maand houdbaar is, is omdat je telkes met dat ding in je neus gaat. daarna was je hem waarschijnlijk wel. maar toch is er een groot risico dat er sneller bacteriegroei mogelijk is in je neusspray. gooi daarom je neusspray na een maand gewoon weg.
de werkzame stof die er in zit neemt inderdaad ook af waardoor het eiglijk veel minder werkt dan in het begin.
ik hoop dat je hier iets mee kunt