Waarom voel je je murw als je opstaat sochtends terwijl je niet uitgeweest bent en gewoon 8 uur slaapt?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik ben 31, heb 2 kinderen waar ik achter aan ren, fiets of loop overal heen , rook wel maar niet enorm veel, eet voldoende en ook gezond

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel herkenbaar. Ik denk het ook ligt aan je ritme van nu. Ik weet van mijzelf dat ik half negen een perfecte tijd vind om op te staan. ik ben uitgerust en enigzins fit. elke minuut eerder is een drama. Maar de kans dat ik tot half negen kan blijven liggen is ook erg klein met twee kleine kids en mijn werk. Ik heb al van alles geprobeerd. Vroeg naar bed laat naar bed 7 uur slapen 8 uur slapen niets helpt. Ik denk dat je overdag te weinig ontspant waardoor je snachts niet genoeg tijd hebt om bij te laden. Probeer eens wat meer rust punten in te plannen al is het maar 5 minuten per uur. Je beleefd je dag dan iets relaxer waardoor je ook minder uitgeput naar bed gaat. Ik ben hier ook mee aan het oefenen. Lukt niet in een keer maar ik merk wel verbetering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende verklaringen te bedenken. Een er van is de volgende. Als je slaapt ga je door een cyclus heen die bestaat uit een aantal fases, namelijk de volgende:

Fase 1: indommelen
Fase 2: de lichte slaap
Fase 3: de overgangsfase naar de diepe slaap
Fase 4: de diepe slaap
Fase 5: de droomslaap of REMslaap

Deze hele cyclus van 5 fasen duurt ongeveer 1,5 uur doorloop je zo'n 4 tot 6 keer per nacht (indommelen komt bijvoorbeeld opnieuw terug als je even naar het toilet bent geweest). Als je bij het wakker worden de hele cyclus (dus fase 1 t/m 5) zojuist netjes hebt doorlopen, voel je je meestal fit - tenminste als je ook een uur of 8 hebt geslapen, zoals jij zegt. Je lichaam is dan voldoende klaar om wakker te worden. Als je echter midden in zo'n cyclus wakker wordt of wordt gemaakt (bijvoorbeeld de wekker gaat tijdens je diepe slaap) dan was je lichaam nog niet klaar voor ontwaken en kun je je slap of murw voelen.

Toegevoegd na 33 seconden:
Zie bijvoorbeeld http://www.gezondheidsnet.nl/slaap-lekker/artikelen/521/de-verschillende-fasen-van-slaap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je matras niet meer goed is (ouder dan 10 jaar of te hard of te zacht)
Het kan komen door apneu= ademstilstanden tijdens de slaap (wat ik zelf heb en ik word ook heel vaak moe wakker) Ventileer je je slaapkamer voldoende? het beste kan je met een raam open slapen. (op een kier)
Het kan ook zijn dat je toch iets meer slaap nodig hebt, probeer dit gewoon eens uit. Ik heb zelf aan 8 uur niet genoeg.
Heb je dit elke dag of af en toe?

tips:
Probeer elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en probeer acitiviteit af te bouwen. (dus rustige dingen doen of lezen voor het slapen gaan)
Slaap in een donkere en geventileerde kamer.
Slaap op een goed matras.
Kleed je niet te warm maar ook niet te koud. (geen warm dekbed tijdens deze nachten)
Eet een paar uur voor je bed gaan niets meer. Heb je toch trek? neem dan kwark of warme melk met een banaan. (goed voor de stofwisseling 's nachts!)
Probeer ook elke dag rond hetzelfde tijdstip op te staan.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. (ik hoop dat er iets nieuws tussen staat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je te lang slaapt, gek genoeg.

Wat mij heel goed helpt om WAKKER te zijn als de wekker gaat: een lichtwekker.
Die begint met een heel zwak lichtje, een half uur voor wektijd, en dat lichtje wordt heel geleidelijk aan steeds feller. Tegen de tijd dat de wekker gaat (bij zo'n wekker kun je kiezen uit een zoem/piep, natuurgeluiden, of de radio), ben je feitelijk al een beetje wakker geworden.
Dat maakte bij mij het verschil tussen brak wakker worden en nog minimaal een uur bezig zijn met proberen grip op de dag te krijgen, en wakker worden met een goed humeur en een helder hoofd en in staat om een ontbijt te eten (wat zonder die wekker echt niet gaat, dan komt het er gelijk weer uit, omdat m'n lijf het dan nog accepteert).
Misschien iets om uit te proberen.