Waarom een ochtendhumeur?

Ik heb er alleen last van als er meteen veel gepraat wordt of als ik mn vriend vraag op te staan en dat vervolgens nog 10x moet zeggen. Zíjn ochtendhumeur begint al voor hij uberhaupt wakker is... ;-)
We zijn allebei niet van die ruziezoekers of chagrijnen, maar 'sochtend lijkt het hier soms wel oorlogsgebied.
Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

"Volgens onderzoekers wordt een ochtendhumeur namelijk vooral door een lichamelijke factor veroorzaakt: de biologische klok. Je lichaam is er gewoonweg nog niet aan toe om op te staan...

Het heeft alles te maken met het cortisolniveau in ons bloed. 2 tot 3 uur voor het ontwaken begint de biologische klok ons lichaam voor te bereiden op het wakker worden met een stijging van het cortisolniveau. Nu is gebleken dat bij mensen die vrolijk het bed uitspringen (ochtendmensen) het cortisolniveau hoger is dan dat van mensen met een ochtendhumeur (die dus vaak avondmensen zijn). Mensen met een ochtendhumeur zijn dus gewoon nog niet klaar om de dag te beginnen: hun cortisolniveau is nog laag en ze hebben maar weinig energie."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, niets aan toe te voegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan aardig kloppen, want we zijn inderdaad allebei echte avondmensen. Bedankt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook een avondmens. Ik kan je iig adviseren om niet juist te lang te slapen, dat helpt ook niet. Dat kan juist tegen gaan werken, waardoor je je de hele dag moe en futloos voelt. Dan heb je dus een daghumeur te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja dat ken ik! Ik zet tegenwoordig maar de wekker in het weekend, want uit mezelf word ik voor 1 uur niet wakker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, heel herkenbaar. Bijslapen in het weekend, is funest voor je weekend, echt waar.

Andere antwoorden (2)

Uit onderzoek zijn verschillende mogelijke oorzaken gevonden:
- 's avonds moeilijk in slaap vallen en daardoor te weinig nachtrust krijgen.
- verstoorde melatonine productie door de pijnappelklier (slaaphormoon) waardoor de biologische klok van slag raakt. Pijnappelklier reageert op licht. (blinden hebben vaker last van een ochtendhumeur, waardoor hun klok 25 uur gaan aanhouden voor 'n etmaal)
- Extreme avondmensen missen een stukje van het klokgen PER 3.
- in de verkeerde fase wakker worden (REM is OK, diepe slaap is NOK)

Een lichtwekker die de opkomende zon imiteert schijnt in vele gevallen te helpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ergste ochtendhumeur is toch echt als mensen zeuren voor de koffie. Of eigenlijk nog erger als er helemaal geen koffie is.
Als ik gewoon gelijk in alle rust koffie kan drinken is er niks aan de hand.
Dus als conclusie, een ochtendhumeur word veroorzaakt door gebrek aan koffie ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het zóóóó mee eens.... ;-)) +10, als dat zou kunnen. Ik kijk zelfs pas of er buiten al weer is ná m'n 1e bakkie.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja ook heel herkenbaar!