Is herpes aan het oog veel minder besmettelijk dan herpes als koortslip zijnde?

Er zijn relatief veel minder mensen met herpes aan het oog dan mensen die ooit een koortslip hebben gehad. Is dit virus dan een stuk minder sterk bij het oog, het is immers ook slijmvlies...of hoe zit dit? Ik weet zeker dat je perongeluk (al is het in je slaap) aan je koortslip zit en daarna in je oog wrijft oid, en lang niet iedereen krijgt daar herpes...hoe zit dit dan precies?
En is het met herpes aan het oog ook zo dat het best kan dat je er ooit mee in aanraking bent geweest alleen dat je het pas jaren later krijgt, want volgens mij zijn die twee virussen en 'ziektes', ook al is het beide herpes toch een stuk anders...qua beloop, qua besmetting etc.
wie kan mij hier meer over vertellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Herpes van de ogen is een frequente virusziekte die doeltreffend kan worden behandeld met antivirale middelen op voorwaarde dat de diagnose tijdig wordt gesteld en de behandeling snel wordt ingesteld. De eerste symptomen zijn over het algemeen zeer discreet : een acute conjunctivitis met een rood tranend oog, een gevoel van zand in het oog en een gezwollen ooglid.

•Als u blaasjes rond het oog of op het ooglid vertoont,
•als u gemakkelijk koortsblaasjes krijgt,
•als u in contact bent geweest met iemand met herpes, moet u zo snel mogelijk een oogarts raadplegen !
De infectie kan zich uitbreiden tot het hele hoornvlies (keratitis) en de hoornvliesletsels verminderen het gezichtsvermogen. Een herpes van de ogen komt gemakkelijk terug. En telkens wordt het hoornvlies nog meer beschadigd en wordt het nog meer troebel. Het virus veroorzaakt ook zenuwletsels, die leiden tot een verlies van gevoeligheid van het oog. Koorts, vermoeidheid, stress en blootstelling aan de zon werken de infectie in de hand.

Een uiterst besmettelijk virus

Herpes van de ogen wordt meestal veroorzaakt door het herpes simplex-virus type 1 of HSV-1. Dit virus is uiterst besmettelijk en eens in het lichaam binnengedrongen, blijft het er levenslang ! Het trekt zich terug in een zenuwganglion en af en toe begint het zich te vermenigvuldigen, wat leidt tot al dan niet zichtbare opflakkeringen van herpes. Men kan dus besmettelijk zijn zonder het te weten. Het virus wordt overgedragen door contact met de huid of de slijmvliezen van een besmette persoon. Buiten het lichaam blijven de virussen enkele uren besmettelijk en kunnen ze dan ook, weliswaar uitzonderlijk, worden overgedragen door besmette voorwerpen (linnen, toiletartikelen, enz.).

Geen automedicatie !

Enkele druppels of een zalf in een rood oog doen zonder de oorzaak ervan te kennen, kan bijzonder gevaarlijk zijn. Oogdruppels die corticoïden bevatten, kunnen immers desastreuze gevolgen hebben. Corticoïden kunnen immers een "opflakkering" van de infectie teweegbrengen met uitbreiding van de verzwering (ulcusvorming), gaande tot perforatie van het oog.

Om een dergelijke catastrofe te voorkomen moet u, als u om onduidelijke redenen een rood oog hebt, een arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg nuttige en handige informatie....enge ziekte hoor dat herpes aan je oog..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker en net zo besmettelijk.
@maria: dat stuk tekst heb je knap gekopieerd!

Toegevoegd na 2 minuten:
Herpes aan het oog is net zo besmettelijk als aan de mond, maar wordt minder vaak overgedragen omdat een oogzoen minder populair is dan een tongzoen.