Wondvocht/ bloed en hechtingen?

Ik ben in een stuk glas gaan staan en nu heb ik 5 hechtingen in mijn voet.
Toch komt er nog steeds een beetje bloed en wondvocht uit de wond, is dit normaal, of moet ik terug naar de dokter?

Toegevoegd na 7 uur:
Bedankt voor de goede uitleg, ik heb nog nooit eerder hechtingen gehad en ik ben nu weer gerustgesteld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
68.9K

Het beste antwoord

Dat kan in principe geen kwaad. Lymfevocht is de wondvocht en werkt aan het herstel. Het is een afweermechanisme. Er is zijn lichaamsafwijkende stoffen in je huid gekomen (glas en hechtingen) daar reageert het lichaam op.
Wacht het even een dagje of 2 af. Hou rust met de voet en beweeg niet teveel.
Mocht het na die dagen nog pijn doen en het blijft vochtig, dan zeker even naar de dokter, want dan kan er sprake zijn van een onsteking. Voel ookl in je lies van betreffend been. Daar zitten de lymfeklieren. Als deze erg zijn opgezet (voelt bobbelig aan) dan ook naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Normaal, je moet proberen je voet te laten heffen: er dus niet op steunen en het liefst plat liggen. Komt gewoon door continue bloeddoorstroming en het feit dat als je loopt, er druk op zet, waardoor bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel normaal, het pus moet eruit... Als het gaat infecteren (rood en opgezwollen) moet je even terug naar de huisarts. Verder gewoon vanaf blijven, niet gaan zitten etteren, gewoon rust geven, luchten.

Het leeglopen van een wond kan een paar dagen duren hoor, dus wees niet direct bang dat je het gras van onder gaat bekijken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist goed, door middel van hechten wordt de wond niet in z'n geheel gesloten zodat eventueel wondvocht er nog uit kan. Zolang de plek om de wond niet groter rood gaat worden kan dit geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoort bij het genezingsproces. Als het verband erg vuil is, mag je het vervangen. Reinig de wond voorzichtig met een steriel kompresje en een niet prikkend onsmettingsmiddel, en doe er een zuiver verband aan.

Je moet terug naar de dokter als:
de wond terug open gaat
er etter/pus uit de wond komt
de wond dikker wordt, rood en pijnlijk is, en warm aanvoelt
je koorts krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekken van een beetje bloed en wondvocht uit een gehechte wond is normaal en duidt op een genezingsproces. Het klinkt misschien wat banaal maar hoe viezer de wond, des te ruimer moet er gehecht worden om de ontstekingsproducten af te voeren. Soms is het daarom zelfs beter om de wond open te houden met een drain of met weken in soda of Biotex.

Een schone snijwond kan doorgaans binnen 24 uur gewoon worden gehecht. Hou ontstekingsverschijnselen zoals zwelling, roodheid en pijn in de gaten. Bij koorts moet je zeker contact opnemen met een arts. In jouw geval is de kans groot dat die wond zonder problemen geneest.