hoeveel tanden heb je

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je toch zelf makkelijk even googlen?
Of tel je eigen tanden.

Antwoorden (4)

Het volwassen menselijk gebit (dentitie) heeft 32 blijvende tanden en kiezen (16 per tandenboog). Per tandenboog of kaak heeft de mens :

4 snijtanden (twee centrale en twee laterale snijtanden)
2 hoektanden (één aan elke kant)
4 premolaren, worden ook wel valse kiezen genoemd. (twee aan elke kant)
4 molaren
2 verstandskiezen
Zie ook de internationale tandnummering.

Het melkgebit telt slechts 20 tanden. De eerste tanden van het volwassen gebit die uitkomen zijn de eerst definitieve molaren rond de leeftijd van zes jaar. Ze komen net achter de laatste melkmolaren uit, en er vallen op dat ogenblik nog geen melktanden uit. Pas nadien gaan de eerste melktanden gewisseld worden, namelijk de centrale melksnijtanden vallen uit en worden dan vervangen door de definitieve snijtanden. Op dat ogenblik spreekt men van een wisselgebit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,... maar zo kan ik ook wel een wiki antwoord geven.
Beetje pleuren en sleuren en je geeft een antwoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volwassen_gebit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrees voor jou denkerin dat de nodige verstandskiezen nog moeten komen. ;-)
Licht eraan he als ik jou een vuist geef vallen er een paar op de grond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die domme opmerking past echt goed bij je naam. Zo typisch...
het antwoord van hier boven klopt, maar

ja dat kan dat je er minder hebt, bij sommige mensen worden tanden niet aan gelegd, het kan zijn dat er bij iemand een volwassen snijtand niet word aangelegd.

rond je 18e beginnen je verstandskiezen door te komen, het kan ook zijn dat er van die ook weer niet worden aan gemaakt, of dat ze scheef in de kaak groeien, dan moeten ze eruit gehaald worden door de tandarts of kaakchirurg.

dus het kan best zijn dat je die nog niet hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28 tanden / kiezen