Is het normaal om boos op een vriend te worden als zij de film die jij hebt aangeraden niet leuk vindt?

Een vriend van mij is nogal boos naar huis gegaan omdat ik zei dat de film die hij mij aanraadde nogal tegenviel en dat ik het een slechte film vond. Het vatte het echt op alsof ik het over hem had, of alsof hij de film had gemaakt.
Dat is toch niet normaal...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zag hij het als een aanval op zijn goede smaak in plaats van een simpelweg andere mening. Sommige mensen trekken zich dat erg aan.

Maar nee, normaal zou ik het ook niet noemen. Je vriend moet waarschijnlijk nog leren dat je het niet overal mee eens hoeft te zijn om goede vrienden te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

uh...nee verre van normaal.. beetje raar om daar zo beledigd over te zijn. Teleurstelling kan ik dan nog wel begrijpen. Ik ben ook wel eens zo enthousiast over films geweest dat ik ze aan iedereen aanraadde en ze bijna verplichte om er naar te kijken. want hij is zó goed!!!! :-)
vonden ze er niks aan...tja...jammer..maar meer niet.

die vriend moet jou mening gewoon respecteren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee...waarschijnlijk is er meer aan de hand. Tijd voor een goed gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een erg vreemde reactie.

Iedereen moet toch zijn eigen mening kunnen hebben? En als jij die film niet zo geweldig vond, ach... de volgende keer vind je een film die hij aanraadt wel goed. Zo'n ramp is dat niet.

Even uit nieuwsgierigheid: om welke film ging het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaa, dat is inderdaad een heel precair onderwerp. Het is inderdaad niet zozeer een aanspraak op iemands werk, maar wél min of meer een soort van kritiek op zijn of haar smaak, of erger.

Ik had vroeger een leuke vriendin (geen hele dikke hoor), die he-le-maal lyrisch enthousiast was over het boek van de Celestijnse Belofte dat toen helemaal hip was. En ach, ik lees in principe alles wat letters heeft, dus laat ik het eens proberen. Nou, ik wil niet veel zeggen, maar laten we het er op houden dat ik zelden zoveel bullshit op zo weinig pagina's had gezien. Dat heb ik nog niet eens zo ronduit gezegd, maar sindsdien zijn we nooit meer echt 'on speaking terms' geweest....ach ja. Zij vond 'Een kleine geschiedenis van bijna alles' weer niks. Prachtboek.

Blijkbaar kan niet iedereen er mee overweg dat smaken verschillen. Jammer, want je moet lezen en kijken wat je zelf leuk vind, niet voor een ander. Natuurlijk is het leuk om een goed boek of een goede film met iemand te delen, maar dat kan nu eenmaal niet altijd. Naast goeie boeken lees ik ook graag hele discutabele literatuur en lectuur, en als een ander dat niks vind, jammer dan, ik vind ook niet alles mooi. Zo vind ik Victor Victoria nog steeds een geweldige film, maar ik geloof dat ik daar vrij alleen in sta ;-). Ik zal me echter niet persoonlijk beledigd voelen als iemand het een dráák van een film noemt, want dat is het ergens ook wel natuurlijk. Maar hij is zo léuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, die film heeft wel verrekte weinig met dat boek te maken hoor !! Maar persoonlijk kan ik hem je aanraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
A Short History of Nearly Everything, ja, dubbelplusgoed! Als je dat vergelijkt met de Celestijnse Belofte, gaat het niet alleen om smaken, maar vooral over levensbeschouwing. Dan zit er achter onenigheid meer dan alleen een verschil in voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat dat ook wel een beetje met de breuk te maken zou kúnnen hebben natuurlijk....
Misschien was het de manier waarop je het zei, mijn vader zei vroeger altijd: "het is de toon die de muziek maakt" als ik weer eens bijzonder rechtstreeks was.
Wij horen hier natuurlijk alleen maar jouw kant van het verhaal en zijn daardoor geneigd het gedrag van je vriend te veroordelen.
Het kan zijn dat jij je vriend wel erg kwetste door de manier waarop jij die film afkraakte. Hij dacht jou een plezier te doen toen hij die film aanraadde, dat jij het geen leuke film vond was dan een teleurstelling voor hem

Natuurlijk moet je tegen een vriend alles kunnen zeggen, maar dat hoeft niet bot te gebeuren, je kan dan best rekening houden met diens gevoelens of persoonlijkheid.

Het is fijn om een vriend te hebben, maar je moet je dan zelf ook als vriend gedragen.