In hoever ben je strafbaar als je gaat autorijden met medicatie waar een waarschuwing op de verpakking staat?

Ik weet dat er verschillende medicamenten bestaan die de rijvaardigheid (ernstig) kunnen beïnvloeden.
Nu word er doorgaans netjes op het doosje aangegeven wanneer een bepaald medicijn,als men het slikt,de rijvaardigheid beïnvloed.
Dit word gedaan met een gele of een rode stikker.

Maar wanneer ben je nou strafbaar als je met een bepaald medicijn achter het stuur gaat zitten?
Is dit alleen met de medicijnen met de rode stikker,of geld dit ook voor de medicijnen met de gele stikker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

het geld voor beide stickers.
je bent strafbaar als je een ongeluk veroorzaakt, je bent schuldig ook al kwam je bvb van rechts. maar ze doen na een ongeluk niet gelijk een bloedonderzoek dat uitwijst of je zulke medicatie gebruikt heb.
je bent ook niet verzekerd als je met deze stickers gaat rijden.
het is vooral je eigen verantwoording, en moeilijk te bewijzen. ma innamen mag je 6 uur niet deelnemen aan het verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +

Andere antwoorden (2)

Het hangt er erg vanaf: ik gebruik medicijnen met een gele sticker, maar: ik gebruik ze al 23 jaar en ik zou een groter gevaar in het verkeer zijn als ik ze niet gebruikte.
Ik ben er dus helemaal op ingesteld. De gele sticker is een waarschuwing, maar je bent _niet_ strafbaar als je aan het verkeer deelneemt terwijl je die gebruikt hebt.
Let op: als je iets neemt en je bent toch duffer dan anders en je krijgt een ongeluk waarbij aangetoond kan worden dat dat (deels) veroorzaakt kan zijn door jouw dufheid, loop je toch een risico.
Volgens mij zijn de rode stickers echte 'afraders' voor verkeersdeelname omdat je van die medicijnen echt duf wordt, langzamer reageert en dergelijke. Als je daarmee toch aan het verkeer deelneemt, heb je dus een probleem als er iets mis gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit verschilt per medicijn. Ga niet alleen af op de gele sticker! Vraag je apotheker of kijk op bijgevoegde sites. Je bent wel degelijk strafbaar als je met een rijgevaarlijk medicijn de weg op gaat. Els Dik, apotheker Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik